Hedebølge på ferien? Slap af, spis salt og tjek din urin

Du skal ikke kun huske at drikke vand, når vejret bliver brændende varmt.

I de kommende dage kan temperaturen ende på 40 grader celsius eller derover flere steder i Sydeuropa. (Foto: Lucy Nicholson © Scanpix)

Har du pakket badebukserne og hawaiiskjorten? Og er du klar til at hoppe på det næste fly mod Spanien, Italien eller Frankrig?

Så skal du nok forberede dig på, at ferien kan blive ekstra varm. Ifølge The Guardian opfordrer myndighederne i flere sydeuropæiske lande lige nu børn og ældre til at blive indendørs for at undgå dehydrering og hedeslag.

I de kommende dage kan temperaturen nemlig ende på 40 grader celsius eller derover flere steder i Sydeuropa, vurderer meteorologer.

Her er, hvad du kan gøre for at undgå at blive dehydreret og alt for træt og tung.

Hold øje med din urin

Når din krop oplever hedebølger, er det vigtigt, den kommer af med varme. Kropstemperaturen skal nemlig være i balance. Ellers kan du opleve hedeslag og dehydrering.

- Og en af måderne, kroppen kommer af med varme på, er ved at svede, siger professor Lars Nybo fra Københavns Universitet. Han har forsket i, hvordan varme påvirker mennesker.

Derfor er det vigtigt, at du drikker masser af vand, så du ikke kommer i væskeunderskud.

- En god regel er at kigge på din urin. Hvis tisset er meget mørkegult, så er det et tegn på, at du er i væskeunderskud. Hvis det er lyst, og du tisser regelmæssigt, er det derimod et tegn på, at din væskebalance er opretholdt, siger Lars Nybo.

Du kan sagtens drikke andet end rent vand, og både kaffe og øl kan indgå i væskeregnskabet. Men ifølge Lars Nybo er det vigtigt, at du supplerer med vand, når du drikker alkohol eller koffeinholdige drikke.

- For hver kop kaffe eller øl bør du som tommelfingerregel minimum drikke tilsvarende mængde i vand, siger han.

Vær mindre aktiv de første dage

Det er en god idé ikke at være for aktiv de første to-tre dage på ferien. (Foto: Annett Bruhn © Scanpix)

Når du rejser på ferie, er det ofte de første par dage, at varmen vil genere dig mest. Din krop vil nemlig vænne sig mere til varmen med tiden.

- Der går som regel syv til 10 dage, før din krop er fuldt tilpasset til at tolerere varmen.

Derfor bør du, især de første to til tre dage, sætte aktivitetsniveauet ned, da du her vil være mest påvirket, forklarer Lars Nybo:

- Men hvis du alligevel gerne vil på vandretur med det samme, så er det en god idé at tage afsted tidligt om morgenen eller senere på aftenen, hvor temperaturen ikke er nær så høj som midt på dagen.

Søg skygge og gå i let tøj

Når omgivelserne er meget varme, bliver sveden også varmet op. Derfor er det også vigtigt, at du søger skygge. Du kan eventuelt hælde koldt vand på kroppen for at blive kølet ned.

Og så er det en god idé at undgå sort tøj, da det absorberer varmestråling fra solen.

- Typisk lyse farver er at foretrække. Og hvis du skal være aktiv, så find noget tøj, der ikke akkumulere sveden. For eksempel noget løbetøj, siger Lars Nybo.

Husk salten og pas på de ældre

Det er ikke kun vand, du skal huske, når du oplever meget varme temperaturer. Du sveder nemlig også salt ud.

- Og det skal du være opmærksom på. For mangler du salt, undertrykker du din tørst, og så føles det måske ikke som om, du har behov for vand. Men det har du. Så det er vigtigt, at du får genskabt din saltbalance, siger Lars Nybo.

- Vi skal selvfølgelig passe på med at anbefale folk at spise salt, for danskerne spiser i forvejen rigeligt med salt. Og det er jo skidt for for eksempel folk, der har højt blodtryk. Men lige præcis i de perioder, hvor du sveder meget, kan det være en god idé at drysse lidt salt på maden, fortsætter han.

Lars Nybo anbefaler, at du er ekstra opmærksom på spædbørn og de ældre i familien, når du er afsted. De kan blive mere påvirket af varmen, og det kan ende med hedeslag og i værste fald dødsfald, hvis ikke kroppen bliver reguleret.

Facebook
Twitter