Jagten på de 100 år: Her er videnskabens råd til, hvordan du bliver gammel

Det er ikke let at blive ekstremt gammel, men du kan selv gøre noget, mener ekspert.

Det er lige så svært at gå fra 0 til 93 år, som det er at gå fra 93 til 100 år. Der er nemlig en lige stor andel, der falder fra i de to perioder. (Foto: Simon Hrozian © Unsplash)

Flosklen om at leve stærkt og dø ung er forældet. I dag vil de fleste af os gerne leve stærkt og dø som gammel.

Derfor jagter forskere verden over opskriften på, hvordan man bliver over 100 år.

Indtil videre har ingen slået rekorden som den længstlevende person, efter franske Jeanne Calment døde i 1997.

Jeanne Calment blev intet mindre end 122 år og 164 dage. Hun er samtidig den eneste person, der har opnået at fylde 120 år.

Men det kan muligvis ændre sig, mener et hold israelske forskere.

I tidsskriftet Nature Communications har de i denne uge udgivet resultatet af et forsøg, hvor det er lykkedes forskerne at forlænge levetiden for mus med næsten en fjerdedel.

Det sker efter, at de har isoleret og tilsat ekstra mængder af proteinet SIRT6, som normalt aftager med alderen i vores kroppe. De ekstra mængder af protein gjorde musene mere ungdommelige og mindre modtagelige over for sygdomme som for eksempel kræft, vurderede forskerne.

Forskerne vil nu undersøge, om proteinet vil have en tilsvarende effekt på mennesker. I så fald kan det forlænge menneskers forventede levetid til 120 år.

Jeanne Calment har indtil videre rekorden som den længst levende person i verden. Hun blev 122 år og 164 dage. (Foto: JEAN-PAUL PELISSIER © Scanpix)

Museforsøget er langt fra det eneste dyreforsøg, hvor forskerne mener, at de har knækket koden til et længere liv.

Men så let kan man ikke snyde sig til ekstra leveår, fortæller Nicklas Brendborg, der er forfatter til bogen ’Gopler ældes baglæns’ og bioteknologistuderende på Københavns Universitet.

- Jo større dyret er, jo sværere bliver det, og desto mindre er den procentvise livsforlængelse, fortæller han.

I stedet giver han i P1-programmet Sygt Nok fire r åd til, hvad du selv kan gøre i dit liv for at øge chancen for at blive de eftertragtede 100 år.

1

Vælg dine forældre med omhu

(Foto: Juliane Liebermann © Unsplash)

En af de største faktorer for at blive 100 år afhænger egentlig af noget, som ligger ude af dine hænder.

Det handler om, hvor og hvornår du er født, og hvem dine forældre er.

Hvis din familie har gode sociale vilkår, uddannelse og ovenikøbet har levet længe, er oddsene også bedre for dig.

Og selvom Danmark bestemt ikke er et dårligt sted at blive født, når det gælder levealder, er der stadig store forskelle på landsplan.

For fem år siden viste en undersøgelse lavet for DR Dokumentar, at beboerne i det sociale boligområde i Aalborg Øst i gennemsnit levede 13 år kortere, end hvis man sammenlignede dem med beboerne i det mere velhavende kvarter Hasseris, syv kilometer derfra.

Her blev en mand i gennemsnit 63 år gammel i Aalborg Øst, mens en mand fra Hasseris i gennemsnit blev 79 år gammel.

Grunden til den lave gennemsnitlige levealder er i høj grad sygdomme, som er relateret til livsstil og social klasse.

- Der er for eksempel en større tendens til rygning i de lavere socioøkonomiske lag, fortæller Nicklas Brendborg og understreger, at rygning bestemt ikke er en genvej, hvis man ønsker et længere liv.

2

Skær ned på forarbejdet mad

(Foto: Arteum.ro © Unsplash)

Din krop er, hvad du spiser. Derfor er det også vigtigt at skære ned på pizzaleveringen med Wolt, hvis du gerne vil leve i et helt århundrede.

Forarbejdet mad med for meget salt, sukker og tilsætningsstoffer kan i værste fald øge dødeligheden, viser studier.

Og selvom det lyder banalt, så er det vigtigt at følge kostrådene, fortæller Nicklas Brendborg.

- Det mest optimale er efter min mening, at du spiser sundt 80 procent af tiden. Men du skal undgå at blive så ekstrem, at du ikke kan tage en burger med vennerne, siger han.

Han fortæller også, at studier med dyreforsøg viser, at hvis du skærer ned på mængderne af mad, kan du leve længere.

- Min egen teori er, at når du skærer ned på den klassiske kost, bliver det lidt kedeligere at spise, og når det er kedeligt at spise, spiser du automatisk mindre.

3

Brug tandtråd

STOCKHOLM 20160803 Kvinna med tandtråd. Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod10080 (Foto: 10080 Fredrik Sandberg/TT © (arkivfoto) Scanpix)

Du tænker muligvis ikke, at dine tænder har meget at gøre med din alder.

Men det har de muligvis, fortæller Nicklas Brendborg.

- Der er en del mikrobiologiske studier inden for de seneste ti år, der har fundet mikroorganismer i munden, som ser ud til at kunne påvirke ens risiko for at udvikle blandt andet blodpropper og demens. Man har sågar fundet molekylære spor efter dem i hjerneprøver fra afdøde demente mennesker, fortæller han.

En af måderne, man kan bekæmpe bakterierne på, er at sørge for, at man ikke har madrester tilbage i sin mund. Det gør, at bakterierne ikke har noget at leve af.

Derfor er det vigtigt at børste tænder og bruge tandtråd dagligt for at fjerne madrester.

- Så hvis de ikke har en overflod af en buffet i munden, dæmper det sygdomsrisikoen en smule. Det er en vane, der tager to minutter om dagen, siger Nicklas Brendborg.

4

Dyrk motion

(Foto: Bruno Nascimento © Unsplash)

Du har sikkert hørt det før, og nu får du det at vide igen. Motion er vigtigt, og det er også vigtigt, hvis du vil sikre dig ekstra leveår.

Men det er ikke ligegyldigt, hvilken type motion du dyrker.

- Det er særligt folk, der dyrker kredsløbstræning som løb, cykling eller at spille en sport som for eksempel fodbold eller håndbold, siger Nicklas Brendborg.

Og motion batter, når det gælder om at have gode vilkår for at blive gammel.

- Selv hvis du sammenligner folk, der er i god form eller i rigtig god form, er der stadig en forskel på, hvor længe de kommer til at leve, siger han.

FacebookTwitter