Ketchup, toastbrød og pizza: Færdigmad får dig til at spise 500 kalorier ekstra om dagen

Vi har tendens til at overspise, hvis maden er industrielt forarbejdet.

Selv om meget færdigmad er kalorietungt, understreger danske forskere, at der også findes sunde alternativer, selv når det skal gå hurtigt. Foto: Colourbox, redigeret af Lasse From.

Frysepizza, færdigretter og røde pølser.

Det er eksempler på ultra-forarbejdet mad: Industriproduceret og ofte fyldt med en masse tilsætningsstoffer, du næppe har stående i dit køkken.

Og det er netop den mad, som i flere omgange har været beskyldt for at være en del af forklaringen på den voksende globale fedmeepidemi.

Nu viser en ny amerikansk undersøgelse, at amerikanere, der fik ultra-forarbejdet mad i bare to uger, spiste væsentligt flere kalorier, end når de holdt sig til en langt mindre forarbejdet kost.

Samtidig tog de på i vægt, men tabte sig, når de spiste den mindre forarbejdede kost.

Lektor Thomas Meinert Larsen er leder af Sektion for Fedmeforskning under Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Han finder undersøgelsen interessant og vellavet.

- Når forsøgspersonerne får den her type mad, spiser de godt 500 kalorier mere om dagen. Om det skyldes, at maden er forarbejdet, eller at den bl.a. indeholder flere kalorier og er fattig på fibre, er dog usikkert, siger han.

Forarbejdet mad er mere energitæt

Professor Lars Ove Dragsted, leder af Klinisk og Forebyggende Ernæring under Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, mener, at undersøgelsen er vellavet.

Men konklusionerne er trukket for langt, vurderer han. For ud over, at den ultra-forabejdede mad er mere industriel produceret, adskiller den sig også i forhold til, hvor mange kalorier, den indeholder.

- Man tager en meget energitæt kost (den ultra-forarbejdede, red.) og sammenligner med en langt mindre energitæt kost. Og så ser man en ret signifikant forskel. De tolker så, at det er forarbejdningen, men det skyldes nok nærmere energitætheden, siger han.

Energitætheden er et mål på, hvor mange kalorier der er per gram. Og der er mange flere kalorier per gram i fx is end i broccoli.

Vi taber os, hvis vi får en kost, der ikke er energitæt. Også selv om vi må spise lige så meget af det, som vi har lyst til. Det har forskere vidst længe, fortæller Lars Ove Dragsted.

For vi kan ganske enkelt nå at spise mange flere kalorier på kort tid, når vi spiser energitætte fødevarer.

I den amerikanske undersøgelse observerede forskerne, at folk spiste den ultra-forarbejdede mad hurtigere, og derfor havde tendens til at overspise.

Men selv om forklaringen ikke nødvendigvis er, at fødevarerne er industrielt forarbejdede, mener Thomas Meinert Larsen, at undersøgelsen giver en vigtig indsigt.

- Om det skyldes energitætheden eller ej, så fører de her ultra-forarbejdede fødevarer typisk til et markant større kalorieindtag. Og det er det, som i den virkelige verden er vigtigt for folk at vide, forklarer han.

Vælg de sunde færdigretter

Hvis du gerne vil undgå store vægtøgninger, tyder den nye undersøgelse altså på, at du skal undgå ultra-forarbejdede fødevarer.

Slut med den lette løsning, kunne man sige.

Men begge eksperter mener dog, at det er for enkelt at konkludere. For med mad handler det om at gøre alt med måde, og derudover findes der flere og flere sunde færdigretter og fastfood-muligheder.

- Der findes jo færdigsalater og mange andre gode alternativer i dag, siger Lars Ove Dragsted, der derfor godt mener, at man kan spise sundt uden at skulle lave alt sin mad helt fra bunden.

Facebook
Twitter