Mennesket kom til Filippinerne over 600.000 år tidligere end hidtil troet

700.000 år gamle mærker efter redskaber på næsehornsknogler sætter spørgsmålstegn ved hvordan menneskeart nåede øerne så tidligt.

Resterne af næsehornet bærer tydelige spor efter at være blevet slagtet. (© University of Wollongong)

Et opsigtsvækkende fund på Filippinerne kan måske omskrive menneskets tidlige historie fuldstændig.

Forskere har opdaget mærker efter redskaber på et 700.000 år gammelt næsehornsfossil på hovedøen Luzon.

Det skriver Science.

Det hidtil ældste spor efter mennesker på øen, er kun 67.000 år gammelt.

Fundet, der også inkluderer 57 stenredskaber kaldes ifølge Science "en-ud-af-en-million", og flytter tidspunktet for menneskers spredning til øgruppen 600.000 år tilbage.

Forskerne har fundet 75 procent af et fossilt næsehornsskelet, hvor ribben og benknogler bar arrene efter de redskaber, som engang fjernede kød og marv.

Oldgamle mudderlag

Fossilet blev fundet i oldgamle mudderlag, som forskerne har dateret til at være over 700.000 år gammelt - og det passer perfekt med en datering af næsehornets tand. Den anslås til at være 709.000 år gammel.

Begge dele er dateret ved hjælp af en metode, der kaldes elektronspinresonans-spektroskopi, der anses for at være meget nøjagtig.

Da fundet er langt ældre end selv de tidsligste moderne mennesker - Homo sapiens, der først udvikledes i Afrika flere hundrede tusinde år senere - må der være tale om en tidlig menneskeart.

Ifølge den videnskabelige artikel der blev udgivet på baggrund af fundet i denne uges Nature, er den mest sandsynlige kandidat den tidlige menneskeart Homo erectus.

Rester efter Homo erectus er tidligere fundet i Asien i blandt andet Kina og på den indonesiske ø Java.

Kan være "Hobbittens" forfædre

Forskerne bag fundet gætter på, at der kan være tale om forfædre til "hobbitten", en lavstammet tidlig menneskerace fundet på den indonesiske ø Flores i 2003.

- Vores hypotese er, at "hobittens" forfædre kom nordfra i stedet for at rejse østpå fra Java og Bali, siger Dr Gerrit “Gert” van den Bergh, fra University of Wollongong i en pressemeddelelse.

Homo erectus opstod for omkring to millioner år siden og er muligvis den første menneskeart, der forlod Afrika.

Men hvordan de tidlige mennesker kom til Filippinerne så tidligt kan forskerne kun gisne om. Allerede for 700.000 år siden var øgruppen omkranset af dybt vand.

Da de fleste forskere er enige om, at mennesket ikke begyndte at lave både før langt senere, må der findes en anden forklaring.