Ny blodprøve kan afsløre om du har kræft

Danske forskere har udviklet en unik metode til at opdage usædvanligt mange kræftformer.

Med tiden kan den nye metode forhåbentligt bruges til for eksempel årligt at screen personer, der har risiko for at udvikle kræft. (Foto: ERik Refner © Scanpix)

Det kræver bare en blodprøve. Og så kan lægen finde næsten alle typer kræft. Og endda gøre det meget tidligt.

- Bare der er tre kræftceller i en prøve, kan vi faktisk finde dem, fortæller professor Ali Salanti fra Københavns Universitet.

Ali Salanti og hans kollegaer har beskrevet metoden i en forskningsartikel i det anerkende akademiske tidsskrift Nature Communications.

Artiklen er netop blevet offentliggjort, og forskeren har svært ved at skjule sin begejstring:

- Metoden er unik, fordi den på sigt kan bruges til at opdage næsten alle typer kræft, og på sigt håber vi også, at den kan forbedre behandlingen, forklarer Ali Salanti til DR Viden.

Malariaprotein fanger kræftcellerne

Har man en kræftknude et sted i kroppen, vil man ofte også have kræftceller i blodet. Og derfor har forskere verden over længe forsøgt at finde en måde til at diagnosticere kræft ud fra blodprøver.

Det er også lykkedes for enkelte kræfttyper tidligere. Men tidligere forsøg fra de københavnske forskere på kræftbiopsier indikerer, at denne metode kan bruges til at opdage op imod 95 procent af alle typer kræft.

Det kan den, fordi forskerne har fundet et protein i malariaparasitter, der binder sig til næsten alle typer kræft. Og det er netop det protein, der bruges til at fange kræftcellerne:

- Vi har afprøvet metoden på patienter i England, der har haft kræft i tidlige stadier. Og der var faktisk ikke nogen, der faldt igennem: Vi fandt kræftcellerne i blodet hos alle patienterne, og vi fandt ikke noget hos en kontrolgruppe, fortæller Ali Salanti.

Bedre behandling i fremtiden

Forskerne mener, at metoden kan bruges til mere end diagnose:

- Metoden giver os også mulighed for at hive kræftcellerne ud levende. Man kan så dyrke dem og teste behandling på dem for at se, hvad en patients kræftceller reagerer på, fortæller postdoc Mette Ørskov Agerbæk, som også har været en del af forskerholdet, i en pressemeddelelse.

For når man har fanget cellerne i en patients blod, kan man for eksempel udsætte dem for forskellige typer kemoterapi og se, hvilke der bedst slår kræftcellen ihjel, inden man vælger behandling til patienten.

Tidlig diagnose er altafgørende

Jo tidligere man opdager, at en person har kræft, jo bedre mulighed for behandling er der. Derfor er næste skridt for de danske forskere at undersøge, om deres metode kan bruges hos patienter, der endnu ikke har en kræftdiagnose:

- Nu skal vi vise, at man kan bruge det endnu tidligere. For eksempel når man får de første tegn på kræft som blod i afføringen eller vægttab, fortæller Ali Salanti og fortsætter:

- Vores fremtidsscenarie er at kunne bruge det til eksempelvis at screene risikogrupper på årlig basis. Men først skal vi have afprøvet metoden på endnu flere patienter og tidligere i deres kræftforløb.

Artiklen er efter publicering opdateret for at understrege, at proteinets binding til 95% af alle kræfttyper ikke er bekræftet i dette studie, men er et resultat fra et tidligere studie fra samme forskningsgruppe, hvor man undersøgte vævsbiopsier og ikke blodprøver.