Ny forskning: Hård træning gør dig mindre sulten

Hvis du træner intensivt i cirka en time, øger du koncentrationen af et appetitsænkende hormon, viser en ny undersøgelse.

Det appetitsænkende hormon med navnet GDF15 stiger markant i blodet ved en times træning, viser en ny undersøgelse. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Har du haft svært ved at klemme mad ned efter en time på racercyklen eller en løbetur i skoven? Så er der muligvis en videnskabelig forklaring bag.

For koncentrationen af det appetitsænkende hormon med navnet GDF15 stiger markant i blodet ved en times træning på motionscykel. Hormonet bliver desuden forhøjet i mindst to timer efter træningen.

Det viser en undersøgelse fra Institut for Idræt og Ernæring og Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research ved Københavns Universitet.

- Jeg er positiv overrasket. For det er ikke blevet vist før, at det her hormon har noget med træning at gøre, siger professor Erik Richter fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

I undersøgelsen skulle syv raske mænd med en gennemsnitsalder på 27 år køre på en motionscykel i en time. De fik alle besked på at køre med en belastning svarende til 67 procent af deres maksimale iltoptagelse. Forskerne tog så blodprøver før, under og efter træningen.

Hormonet GDF15 påvirker receptorer i hjernen, som har betydning for reguleringen af appetitten. Det har forskere tidligere fundet ud af i undersøgelser med mus. Når musene blev behandlet med hormonet, indtog de 40 procent mindre føde end normalt.

- I vores studie, har vi ikke undersøgt, om træningen decideret har noget at gøre med appetitten. Men vi kan konstatere, at det her hormon stiger. Og dermed kan det være en medvirkende faktor til, at appetitten falder hos mennesker, siger Erik Richter.

Ikke helt overraskende

Ifølge Anders Nedergaard, der er biokemiker og Ph.d. i muskelbiologi fra Københavns Universitet, er det ikke overraskende nyt, at træning kan påvirke appetitten:

- Flere studier, viser faktisk, at du har mindre lyst til at spise i op til et helt døgn, når du træner intensivt, siger han og fortsætter:

- Vi ved allerede, at noget af denne effekt kan forklares ved, at træning øger adrenalinproduktionen. Men det er meget interessant, at hormonet GDF15 også spiller ind.

Professor Erik Richter forklarer, at GDF15 og træning måske kommer til at spille en rolle i at bekæmpe overvægt i fremtiden.

- Det kan være en af de måder, hvor på vi kan bruge fysisk aktivitet i forebyggelse og måske endda behandling af overvægt. Men det kræver mere forskning, siger han.

Resultaterne fra undersøgelsen er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Molecular Metabolism. Studiet er støttet af en forskningsbevilling fra Novo Nordisk.