Ny forskning: Hunden kan 'se' med sin næse

Ny tysk forskning viser, at hunde kan forbinde det, de lugter, med bestemte genstande.

I forhold til mennesker kan hunde ikke se særlig godt. Til gengæld er de specialister i at bruge deres næse. (Foto: MARK MEYER © Scanpix)

Der findes narkohunde, blodhunde, rovdyr-sporhunde og sågar hunde, der er trænet til at opsnuse kræft.

Hvor vi mennesker støtter os til vores synssans, når vi skal orientere os, er hunden langt mere afhængig af sin kraftfulde næse, der er 10.000 gange bedre end vores.

Selvom vi ved meget om hundes lugtesans, har vi hidtil ikke haft det store kendskab til, hvordan hundens hjerne tolker forskellige duftindtryk.

Men nu viser en undersøgelse fra det tyske Max Planck Institut for Menneskets Historie, at hunde forbinder en bestemt duft med en helt bestemt genstand.

Forkert legetøj overraskede hundene

Undersøgelsen fra Max Planck beviser, at hunde danner et mentalt billede af en helt bestemt genstand, når de registrerer en ny dunst – lidt ligesom mennesker gør.

I et forsøg har postdoc ved Max Planck, Juliane Bräuer, testet 48 hundes evne til at kende forskel på to stykker legetøj via duftspor.

25 af hundene havde tidligere haft arbejde som spor- og redningshunde, mens de øvrige var familiehunde uden træning.

Til forsøget havde alle hundene fået to stykker af deres yndlingslegetøj med, og de kendte derfor duften af i forvejen.

Det ene stykke legetøj brugte forskerne til at trække duftspor med, og for enden af sporet lå enten det 'rigtige' stykke legetøj eller det andet, som ikke var brugt til at trække sporet.

Hvis hundene fandt det legetøj, de forventede ud fra lugten af sporet, viste de ingen reaktion.

Men fandt de det ubrugte legetøj, tøvede de. En tøven, der af forskerne bliver tolket som overraskelse.

- Selvom de havde opdaget legetøjet, blev de ved med at søge efter det stykke legetøj, der blev brugt til at lave sporet med. Det tyder på, at hundene havde formet et bestemt billede i deres hoved af, hvad de ville finde, siger Juliane Bräuer til gizmodo.com.

Facebook
Twitter