Ny på jobbet? Hvis dine kolleger stjæler fra kassen, kommer du nok også til det

Dine kollegers opførsel de første måneder af dit nye job er afgørende for din moral, viser forskning.

En undersøgelse af mere end 83.000 tjenere i USA viser, at dine kolleger i høj grad påvirker din moral på jobbet. Særligt i restaurationsbranchen er det nemlig nemt at stikke penge i lommen. (© Bimo Luki / Unsplash)

Er det okay at spise rester i køkkenet eller snuppe rester fra gæsternes tallerkener?

Det vil de fleste nok sige “ja” til.

Men hvad så med at tage penge fra kassen?

Ifølge ny amerikansk forskning er der større sandsynlighed for, at du synes, det er okay, hvis dine kolleger også gør det.

Og det kommer ikke bag på Thomas Faurholt Jønsson, der er lektor i psykologi på Aarhus Universitet og til daglig forsker i, hvorfor vi opfører os, som vi gør på arbejdspladsen.

- Hvis vi oplever, at vores arbejdsgivere ikke leverer det, vi føler, er rimeligt, kan det føre til, at vi regulerer det selv. Når nu ikke min arbejdsgiver giver mig det, jeg har fortjent, må jeg selv skabe en balance i det ved at tage lidt fra kassen, siger han.

83.000 amerikanske tjenere undersøgt

For at blive klogere på, hvordan vi opfører os, når vi oplever, at vores kolleger stjæler fra kassen, fik de amerikanske forskere adgang til otte års data fra kasseapparater på mere end 1.000 restauranter fordelt over hele USA.

I dataene kunne de se alle transaktioner, som de mere end 83.000 tjenere, der har arbejdet på restauranterne i perioden, har indtastet. Og ved at analysere de transaktioner kunne de spore, hvornår tjenerne forsøgte at snyde og stoppede pengene i egen lomme.

Og her blev det tydeligt for forskerne, at jo flere tjenere der stjal, desto større var risikoen for, at en ny medarbejder også begyndte at rapse fra kassen.

Ifølge Thomas Faurholt Jønsson skyldes det, at dine kolleger lærer dig, hvad der er rigtigt og forkert på arbejdspladsen, når du starter der.

- Det første års tid på en ny arbejdsplads er vi åbne over for de normer, som vi oplever, der er på jobbet. Det er her, at du lærer alle de uformelle spilleregler. Og kommer du som ny og oplever, at her tager vi bare fra kassen, så har det en stor indflydelse på dig, siger han.

Tyveri skyldes ubalance mellem medarbejdere og ledere

Særligt de første fem måneder er afgørende, viser de amerikanske forskeres tal.

Hvis du ikke er blevet fristet til at hapse fra kassen, når de måneder er gået, gør du det nok ikke.

Og lykkes det dig at stå imod, er du faktisk en del af et mindretal. Tallene viser nemlig, at hele 56 procent af de amerikanske tjenere har stjålet fra kassen mindst én gang.

Men hvorfor er det, at vi bare accepterer nogle normer på en arbejdsplads, som vi i de fleste andre sammenhænge opfatter som moralsk forkerte?

Det skyldes, ifølge Thomas Faurholt Jønsson, at tyveriet som regel bliver retfærdiggjort med, at medarbejderne ikke får det, de har fortjent.

- Tyveri vil som regel være ledsaget af mere eller mindre selvopfundne forklaringer på, hvorfor det er ok. Jeg kan godt tage fra kassen, for de behandler også mig dårligt, siger han og fortsætter:

- Det kan jo opstå, når der er uklarheder i forhold til, hvad aftalen mellem medarbejderne og ledelsen er. Hvis medarbejderne oplever, at ledelsen skylder dem noget, kan de tage sagen i egen hånd, siger han.

Fyret for at tage en kage

Det fleste vil jo nok mene, at det at tage penge fra kassen er forkert. Men det kan faktisk være svært at vide, hvor bagatelgrænsen går, forklarer Thomas Faurholt Jønsson.

- Tidligere på året var der en medarbejder i Føtex, der blev fyret, fordi hun havde spist nogle kanelsnegle, der var gået i stykker og derfor ikke kunne sælges. Det virker jo umiddelbart ikke som noget, man skal fyres for, siger han og fortsætter:

- Og tager en bryggeriarbejder på Carlsberg i Fredericia en sodavand i pausen, er det vel også okay. Så hvor sætter man lige grænsen.

Det er netop, når de her grænser ikke er veldefinerede, at der kan opstå en følelse af, at det har jeg fortjent. Også selvom du inderst inde godt ved, at ledelsen nok ikke synes, det er i orden, forklarer Thomas Faurholt Jønsson.

Løsningen er derfor ifølge den danske forsker at få snakket om problemerne og sørge for, at både medarbejdere og ledelse er tilfredse.

Tyveri fra arbejdspladsen i stigning i Danmark

Om det står lige så slemt til på de danske arbejdspladser som i USA, siger den amerikanske forskning ikke noget om.

Men ifølge nye tal, som Rigspolitiet har sendt til DR Viden, er antallet af politianmeldelser af medarbejdere, der stjæler fra arbejdspladsen, steget med 13 procent i forhold til gennemsnittet de sidste tolv år.

Noget tyder altså på, at tyveri fra arbejdspladsen er et stigende problem i Danmark. Og det kan koste virksomhederne dyrt.

Ifølge det amerikanske medie Futurity står udgifterne til medarbejdernes rapseri for omkring fire procent af restauranternes samlede udgifter i USA.

Så der er altså noget at spare for virksomhederne ved at gøre medarbejderne tilfredse.