Op at stå: Motion virker som "hjemmelavet viagra"

Intensiv motion flere gange ugentligt kan forbedre erektionen væsentligt hos mænd med rejsningsbesvær, viser studie.

Man har længe vidst, at motion hjælper mod rejsningsbesvær, men nu ved man, hvor meget det kræver for at gøre en forskel. (Foto: Grafik Simone Cecilie Møller © dr)

Træning, der får pulsen op, 40 minutter ad gangen, fire gange om ugen. Det hjælper kort og godt mod rejsningsbesvær forårsaget af åreforkalkning, viser et nyt studie.

- Man kan kalde det hjemmelavet viagra, siger forsker og fysioterapeut med master i sexologi, Helle Gerbild.

Hun og to kolleger ved Syddansk Universitet har netop fået publiceret en videnskabelig artikel i magasinet Journal of Sexual Medicine.

Resultater efter et halvt år

De har helt konkret kigget på, hvor meget motion der skal til, for at mænd med åreforkalkning forbedrer deres problemer med rejsning.

Og efter et halvt års intensiv træning, hvor mændene trænede 40 minutter fire gange om ugen, havde alle fået positive resultater.

- Vi kiggede på ti studier, og de viste samstemmende, at alle mændene oplevede en bedre erektion, og mange oplevede en normal rejsningsfunktion, forklarer Helle Gerbild.

Åreforkalkning er problemet

For tre ud af fire mænd er åreforkalkning årsagen til problemer med rejsningen. Det kommer med alderen og forværres af overvægt, manglende motion og rygning.

Mænd under 40 kan også få problemer, hvis de er for fysisk inaktive.

For at få erektion skal der være god passage og fleksibilitet i blodårene. Men med åreforkalkning bliver blodårene stive og mindre bevægelige, og så kan man få rejsningsbesvær.

- En af de måder, mænd oftest oplever at have problemer med rejsningen, er, at de oplever, at de ikke har så hyppig og god en morgenrejsning, som de ellers har haft. Og hvis man har den oplevelse, så kan det være en god anbefaling at være mere fysisk aktiv, siger Helle Gerbild.

Få hjælp til træning

En dårlig erektion kan altså forbedres markant med motion. Men selvom det lyder let, så kan det være svært for den enkelte, påpeger Helle Gerbild.

For intensiv træning i 40 minutter fire gange om ugen kan være en stor livsforandring.

- Hvis du har været fysisk inaktiv i længere tid, så er det en rigtig stor forandring at skulle til at være så fysisk aktiv. Derfor har man brug for individuel støtte til at finde ud af, hvilken form for fysisk aktivitet passer til en, siger hun.

- Studierne, som vi har kigget på, viste, at de mænd, som fik individuel hjælp, var dem, som opnåede den højeste og den anbefalede dosis fysisk aktivitet. Det kan være svært at opnå på egen hånd, men der skal ikke være anbefalinger imod at i gang med det på egen hånd, siger Helle Gerbild.

Facebook
Twitter