Overraskende forsøg: Kan man få sin biologiske alder skruet tilbage?

Pille-cocktails har gjort ni mænd 2,5 år 'yngre' i gennemsnit, men der skal tages forbehold.

I forsøget tog mændene en pille-cocktail et par gange om ugen i et helt år. (Foto: Serhii_Bobyk © ColourBox)

Lad os starte med at slå én ting fast. Din kronologiske alder kan du ikke ændre på.

Men det er måske muligt at ændre på den biologiske alder. Altså din krops fysiologiske aldring. Det er i hvert fald lykkedes i et nyt forsøg fra University of California i USA.

Ni ældre mænd har fået skruet deres biologiske alder tilbage med i 2,5 år i gennemsnit.

Forsøget skal dog tages med store forbehold, da det er meget lille, og fordi forskerne ikke har haft en kontrolgruppe.

- Det interessante er jo, at det ser ud til, at den biologiske alder falder. Men når de ikke har en kontrolgruppe, så kan de ikke sige noget med sikkerhed. Og det er også for lille en gruppe af mennesker, det handler om, siger Mette Sørensen Thinggaard, der er lektor ved Institut for Sundhedstjenesteforskning på Syddansk Universitet.

- Men det giver helt sikkert inspiration til at undersøge det nærmere, fortsætter Mette Sørensen Thinggaard.

Tog pille-cocktail i et år

I forsøget deltog ni mænd i alderen 51-65 år. I et år tog de en pille-cocktail et par gange om ugen. Den bestod af et væksthormon og to typer diabetes-medicin.

Forskerne målte deltagernes biologiske alder ved at kigge på såkaldte epigenetiske ændringer i deres dna.

Helt konkret har forskerne kigget på fire indikatorer for det, man kan kalde epigenetiske ure, forklarer Troels Mygind Jensen, der er postdoc ved Forskningsenheden for Almen Praksis og Dansk Center for Aldringsforskning ved Syddansk Universitet.

- Og idéen er så, at de epigentiske ure afspejler den biologiske alder. Og her kan forskerne se forbedringer, siger han.

Forskerne fandt frem til, at deltagerne havde skruet deres biologiske ur tilbage med i gennemsnit 2,5 år. Mændenes immunforsvar viste også tegn på forbedring.

Men Mette Sørensen Thinggaard understreger, at vi stadig mangler mere forskning omkring emnet.

- Det er stadig uklart, om de her epigenetiske ure egentlig er en god biomarkør for aldring. Så det forbehold skal man også lige have med, siger hun.

Forskerne bag planlægger nu at lavere en større undersøgelse med flere deltagere, og hvor kvinder og personer med anden etnicitet også er med.

- Baseret på de her resultater, så er det da noget, man bør gå videre med. Det kræver flere undersøgelser med flere deltagere og over længere tid. Og så selvfølgelig med kontrolgrupper, siger Troels Mygind Jensen.

- Og så er det jo spændende at se, at hvis man kan modvirke de epigenetiske ure, hvad kan det så føre til af behandling af aldersrelateret sygdomme, fortsætter han.

Forsøget er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Aging Cell.