Rygning, chili eller vinterbadning: Kan du skyde genvej til et vægttab?

Vil du gerne tabe dig uden at gå den hårde vej? Der findes en del husråd, men holder de videnskabeligt?

06.00: Løbetur, seks kilometer

06.45: Morgenmad bestående af skyr, blåbær og Chia.

07.30: Cykle til arbejde – op ad bakke i modvind.

Bliver du også træt bare af at tænke på at leve så sundt, at kiloerne rasler af?

Så er du nok enig i, at det kunne være fantastisk med nogle smutveje til den slanke linje.

Altså nogle helt simple råd, der hiver forbrændingen i vejret og stabiliserer blodsukkeret, så du slet ikke har lyst til så meget flødekage.

Forskere fra Københavns Universitet har fået mus til at tabe sig ved at aktivere de systemer i kroppen, som normalt påvirkes af kulde og rygning.

Og hvis mus kan, så kan du vel også?

Eller hvad?

1

Ryg dig slank?

Mange rygere har oplevet, at de tager adskillige kilo på, hvis de holder op med at ryge. Ifølge Sundhedsstyrelsen er det normalt at tage tre til seks kilo på, når du stopper med at ryge.

Det kan der være mange grunde til. Blandt andet at du kommer til at erstatte cigaretten med noget andet, for eksempel et mellemmåltid.

En anden grund kan være, at nikotin, som findes i cigaretter, regulerer appetitten. Og netop det er grunden til, at Christoffer Clemmensen, som er forsker ved Københavns Universitet, har interesseret sig særlig meget for nikotin.

- Men nikotin, og rygning, har nogle meget sundhedsskadelige effekter. De overstiger det vægttab, som rygning eller nikotinplastre eventuelt kan give, forklarer han.

Det understreges blandet af, at rygning ifølge Kræftens Bekæmpelse er den risikofaktor, som er skyld i flest tilfælde af kræft.

Så rygning er ikke en fornuftig og holdbar slankekur. Christoffer Clemmensen fortæller dog, at han sammen med sine kollegaer har fundet et stof, som har den samme positive effekt som nikotin, men formentlig ikke de negative bivirkninger, som blandt andet afhængighed.

2

Spis som Chili-Klaus?

Capsaicin er det stof, der brænder på tungen, når du spiser chili.

Og stoffet har vist sig at gøre mere end det. Det øger forbrændingen. I 2014 så engelske forskere på den samlede viden, der er på området.

De konkluderede, at capsaicin faktisk kan have en positiv effekt på vægten. Men for at capsaicin for alvor rykker ved noget, skal der rigtig, rigtig, rigtig mange chilier til.

- Du skal spise chili, hvis du kan li’ det. I normale mængder er betydningen for forbrændingen simpelthen ikke noget, der rykker, vurderer Christoffer Clemmensen.

3

Vinterbadning og en bluse for lidt?

Fedtvæv er faktisk ikke kun til for at irritere os. De er energidepoter for kroppen.

Groft sagt findes der to typer. Det hvide og det brune fedtvæv.

Det hvide fedtvæv bruger kroppen til at få energi til sine muskler og organer. Det er det fedtvæv, som voksne har langt mest af.

Men det brune fedtvæv spiller en helt anden rolle: Det kan vi bruge til at varme kroppen.

- Det betyde, at vi kan øge energiomsætningen ved at fryse. Men det er jo ikke særlig rart at gå og fryse hele tiden, og en vinterbadning på nogle få minutter har næppe den store effekt, fortæller Christoffer Clemmensen.

Derfor har han, sammen med kollegaer fra Københavns Universitet, ledt efter andre måder at efterligne kulde, uden at vi mærker, at vi fryser. Og det er lykkes at finde et stof, der kan aktivere de brune fedtceller.

- Men så er problemet, at vi har tendens til at spise mere, hvis vi forbrænder mere. Så skal det virkelig rykke, er man nødt til at påvirke forbrændingen og kalorieindtaget parallelt, fortæller Christoffer Clemmensen.

Og det er netop det, forskerne har gjort: De københavnske mus tabte sig, fordi de både fik forbrændingen og appetitten reguleret på samme tid.

- Så gav to plus to pludselig meget mere end fire, siger Christoffer Clemmensen.

4

Drik kaffe?

Koffein, det der stof i kaffe, som vækker dig om morgenen, har i flere undersøgelser vist sig at øge forbrændingen.

Men bare ikke rigtig nok til rigtig at rykke noget. Så her er historien lidt den samme som med chili:

- Du skal drikke kaffe, hvis du godt kan li’ det. Det er ikke en måde at tabe sig, siger Christoffer Clemmensen.

Han nævner desuden, at flere undersøgelser peger på, at kaffe i store mængder kan have andre sundhedsskadelige effekter.

5

Sov dig slank

En god nats søvn er godt for næsten alt. Også hvis du gerne vil holde den slanke linje. Det skyldes ifølge Christoffer Clemmensen blandt andet, at vi har tendens til at træffe dårligere valg, når vi ikke er udhvilede:

- En af de udfordringer, der er ved at sove for lidt, er at man spiser mere junkfood og mad, der generelt er rigt på kulhydrat og fedt, siger han.

En anden fordel ved at sove er, at vi simpelthen har færre timer i døgnet til at stoppe kalorier ind i munden.

- Mere vågentid gør også, at man presser flere måltider ind, afslutter Christoffer Clemmensen.