Slapt underliv: Eksperter dumper kendt knibeøvelse

Mange kvinder laver knibeøvelser forkert, vurderer forening. En kendt øvelse er forældet og kan give myoser i underlivet.

Bækkenbunden kan blandt andet trænes med pilatesøvelser, men kan egentlig gøres hvor som helst med fokus på at lave små hurtige "knib". (Foto: Katrine Emilie Andersen © Scanpix)

Ups, var det et lille strint i trussen?

Overgangsalder og fødsel kan betyde, at det bliver svært at holde på vandet, fordi underlivet et blevet slapt.

Knibeøvelser er derfor vigtige for at styrke bækkenbunden. Men mange kvinder laver knibeøvelserne helt forkert.

- Ofte er det baller og mave, de kommer til at træne fremfor bækkenbunden, fordi den kan være svær at aktivere for mange, forklarer urogynækologisk fysioterapeut, Jannie Dobel fra Kontinensforeningen.

En kendt knibeøvelse er “elevatorøvelsen”. Den blev fx præsenteret af en gæst i det sundhedsvidenskabelige program Hypokonder på P1. Men øvelsen er ikke særlig god, forklarer Jannie Dobel, der bliver bakket op af fagfolk på området.

Elevatorøvelsen kan give myoser

Elevatorøvelsen går ud på, at du skal holde et "knib" i lang tid, mens du forestiller dig en elevator, der skal op på sjette sal.

- Øvelsen træner bækkenbundsmusklerne i at være spændte i lang tid. Det kan medføre ømhed og endda myoser ved længere tids brug, siger overlæge og lektor i kvindesygdomme ved Aarhus Universitetshospital Susanne Axelsen.

Elevatorøvelsen træner bækkenbundsmusklen i at reagere langsomt, men de fleste kvinder har i højere grad brug for at få trænet de små hurtige knib, fordi de har problemer med at holde på vandet, også kaldet inkontinens:

- Ved inkontinens er der brug for at kunne bruge sine muskler i de situationer, hvor man ved, man lækker urin. Det kan være ved host eller nys. Derfor er der brug for at kunne aktivere sine muskler hurtigt og nærmest per refleks. Den evne opnår man ikke med elevatorøvelsen, siger Susanne Axelsen.

Mange bækken-knib små, sikrer mod en tis-å

I stedet for elevatorøvelsen er det bedre at øve sig i at lave et moderat knib og små hurtige knib, hvor du slipper bækkenbunden helt mellem hvert knib, forklarer Jannie Dobel:

- Knibet skal mærkes ved ringmusklen, præcis som hvis du skal holde på en lille prut, siger hun.

Læs mere om knibeøvelser her.

25 til 45 procent af danske kvinder er inkontinente og har problemer med at holde på vandet, ifølge sundhed.dk.

Og det er vigtigt, at starte på knibeøvelserne før skaden er sket. Allerede i idrætstimerne i folkeskole og gymnasium bør bækkenbundstræning være en del af undervisningen, mener Susanne Axelsen:

- Det er vist i undersøgelser, at de kvinder, der har en stærk bækkenbund, inden de føder deres børn, har mindre risiko for at blive inkontinente og bedre til at træne bækkenbunden efter fødslen end dem, der aldrig har trænet.

Er du inkontinent, og det er hver 10. dansker ifølge Kontinensforeningen, så er det vigtigt, at du ikke bare laver de knibeøvelser, du finder på nettet:

- Hvis du er inkontinent, er det vigtigt, at du får den korrekte udredning. Hvis det er bækkenbunden, der er ude af form, er det korrekte træningsprogram vigtigt. Her findes der mange dygtige urogynækologiske fysioterapeuter i Danmark, som kan hjælpe dig, siger Jannie Dobel.

Hør mere om inkontinens i Hypokonder på P1 fra fredag den 15.december 2017.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk