Smør, planteolie eller kokosolie: Hvilken type fedt er sundest?

Både smør og olie indeholder masser af fedt. Alligevel er der forskel. Og tricket er generelt, at du skal gå efter fedt, der er flydende ved stuetemperatur.

Der skal fedt til. Din krop har brug for det, det er faktisk livsnødvendigt.

I en typisk dansk kost er det cirka 35 procent af energien, der kommer fra fedt. Og det lyder måske af meget. Men det er det faktisk ikke i forhold til de officielle anbefalinger.

Men alt er alligevel ikke helt godt. Vi skal passe på. For der er en bestemt type fedt, som vi ofte får for meget af – nemlig den mættede fedt.

- Der er forskel på fedt. Helt generelt kan man sige, at de typer fedt, der er flydende ved stuetemperatur, er sundere end dem, der er faste ved stuetemperatur, fortæller Heddie Mejborn, der er seniorrådgiver på DTU Fødevareinstituttet.

For jo mere fast, at fedtet er ved stuetemperatur, jo flere mættede fedtsyrer indeholder det. Og danskere får i gennemsnit næsten en halv gang så mange mættede fedtsyrer som anbefalet. Det er ikke så godt.

- For meget mættet fedt øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme, forklarer Heddie Mejborn.

Olie er bedre end smør

Det er svært at vide, hvilken type fedt, der er i forskellige madvarer. Og julekager uden smør er der slet ikke noget ved, vil mange mene.

Men der er også nogle gange, hvor vi faktisk har et valg: Skal vi for eksempel stege i olie eller i smør?

- I forhold til sundhed er der ikke rigtig noget godt at sige om smør – men altså, det smager jo fantastisk! griner Heddie Mejborn.

Hvis du alene ser på sundheden, er det altså generelt bedst at bruge planteolie. Det skyldes ikke, at det er mindre fedtfyldt. For olie består næsten udelukkende af fedt. Men fedtet i olie er i højere grad umættet end det i smør.

Olivenolie gav færre hjerteanfald

I sommers udkom en stor spansk undersøgelse, som havde fulgt næsten 7500 mennesker i fem år. De var udvalgt, fordi de ikke havde hjerte-kar-sygdomme, men havde høj risiko for at udvikle det.

I starten af forsøget var deltagerne blevet delt ind i grupper ved lodtrækning. En gruppe blev opfordret til at bruge omkring fire skefulde jomfruolivenolie dagligt, som de fik udleveret gratis. En kontrolgruppe blev opfordret til at spise fedtreduceret.

Efter knap fem år så forskerne, at der i den olivenolie-spisende gruppe havde været ca. 30 procent færre tilfælde af hjertesygdomme og slagtilfælde sammenlignet med kontrolgruppen.

- Det her handler jo ikke om medicin, men om en lille kostændring. Alligevel er effekten signifikant, siger Steen Stender, der er professor i ernæring på Københavns Universitet.

Steen Stender understreger, at effekten ikke nødvendigvis er på grund af de umættede fedtsyrer i lige præcis olivenolie. For en tredje gruppe i forsøget fik en mindre portion nødder dagligt - og de havde også ca. 30 procent færre hjertesygdomme og slagtilfælde end kontrolgruppen.

Rapsolie er nok lige så sundt

Hvorvidt samme resultat ville være opnået med for eksempel rapsolie eller solsikkeolie i stedet for olivenolie og nødder er endnu svært at vide.

- Det ved man ikke, for man har ikke lavet samme forsøg med de olier. Men rapsolie har i en anden undersøgelse vist sig at have gode effekter for hjertepatienter, så det er et alternativ til olivenolien, siger Steen Stender.

Heddie Mejborn fra DTU er enig.

- Der er ikke stærkt forskningsmæssigt belæg for at sige, at der er en forskel på sundheden af olivenolie, solsikkeolie og rapsolie, for eksempel. Alle har et højt indhold af umættede fedtsyrer, så vælg dem, du synes smager bedst, og brug eventuelt forskellige olier til salat og stegning, siger Heddie Mejborn fra DTU.

Oliernes indhold af vitaminer, som for eksempel E-vitamin, er muligvis lidt forskellig. Men Heddie Mejborn forklarer, at vi under alle omstændigheder bedst får vores E-vitamin gennem en varieret kost med bl.a. frugt og grønt, og ikke gennem en enkel fødevare.

Kokosolie er værst

Smørbare blandingsprodukter består typisk af omkring 80 procent smør og 20 procent planteolie. Heddie Mejborn vurderer derfor, at blandingsprodukterne bedst kan sammenlignes med smør.

- Smørbare blandingsprodukter er omtrent lige så usunde som smør, siger Heddie Mejborn.

Men produkterne kan have den fordel, at du lettere kan smøre et tyndt lag på brødet, fordi de er blødere end smør.

- Tandsmør, om det består af smør eller smørbart, er ikke sundt, siger hun.

Og endelig er der kokosolie. Selv om at det kommer fra planteriget, består det at næsten 90 procent mættet fedt.

- Så begræns forbruget af det, siger Heddie Mejborn.

Kokosolie - og palmeolie, som dog 'kun' består af omtrent 50 procent mættede fedtsyrer - er altså beviser på, at man ikke blot kan sige, at plantefedt er sundere end animalsk fedt. Så enkelt er det ikke altid.

Varme ændrer fedtet

Men ligemeget om du bruger olie eller smør, er det helt afgørende, at det ikke bliver branket.

- Du skal altid passe på, at fedtstoffet ikke branker. For hvis det ryger meget og bliver sort omdannes fedtet, så det bliver mere skadeligt, siger Heddie Mejborn.

Og så er olie ikke sundere end smør længere.

Forvirret? Så tag Heddie Mejborns overordnet råd. Det minder nok om noget, du har hørt før:

- Prøv at begrænse indtaget af mættet fedt. Hvis der er nogle fødevarer med højt indhold af mættet fedt, som du ikke kan undvære, så nyd dem med måde, siger hun.

Facebook
Twitter