Topforsker om sit livs værste eksamen: Jeg lærte meget, da jeg fik en lavere karakter

Du imponerer ikke nogen med omvendte ordstillinger og lange ord i din opgave, siger Vincent Hendricks.

Det er vigtigt, at du kan tage styringen over din mundtlige eksamen. Det kan blive belønnet, siger forskeren, der også har været eksaminator. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

- Oplevelsen af at være i stand til at sætte sig ned, sætte snuden i sporet og blive ved til blodet springer. Og så høste frugten af det. Det har jeg brugt i mit liv lige siden.

Sådan siger Vincent F. Hendricks, der er professor i filosofi på Københavns Universitet, om sin fransk-eksamen i 3.g.

Karakteren til den mundtlige franskprøve var faktisk ligegyldig, for den skulle han aldrig bruge igen. Og det vidste han godt. For ham var det en jagt efter en højere karakter end det 9-tal, der stod på hans årskarakter.

Vincent F. Hendricks kunne godt lide sin fransklærer. Han var nemlig meget reel, og gav karakter efter fortjeneste.

- Der blev ikke givet ved dørene, så du kunne ikke fedte dig ind hos ham, siger han.

Så Vincent F. Hendricks øvede sig grundigt i korrekt udtale og alle de sætninger, han kunne fyre af for at imponere. Og det gav gode resultater.

- Min lærer gav mig et 11-tal, og jeg fik en boblende stolthedsfølelse indeni. Jeg var ikke nævneværdigt god til fransk. Så det var første gang, jeg oplevede, at hvis man sætter sig for noget, så kan man nå rigtig langt med knofedt.

'Snobbet' sprog gav ikke pote

Vincent F. Hendricks har også eksamensoplevelser med i bagagen, hvor en lavere karakterer har lært ham noget nyt.

- Lige da jeg var startet på universitetet, havde vi en skriftlig opgave, hvor jeg gerne ville imponere min professor. Vokabularet og lix-tallet (angivelse af hvor svær en tekst er, red.) i filosofi er relativt højt, så jeg skrev alting meget kompliceret, i omvendt ordstilling og med lange ord, som jeg faktisk ikke helt forstod, siger han.

Det arbejde fik han et 7-tal for. Og en kommentar med på vejen, der gav ham en lærestreg.

- Jeg husker særligt, at professoren sagde: ‘Vincent, normalt så skriver vi jo for at blive forstået’. Det lærte mig, at det aldrig kan betale sig at være prætentiøs. Jeg prøvede at imponere efter nogle præmisser, som jeg ikke slet ikke kendte. Så var det meget bedre, hvis jeg bare havde været mig selv, siger Vincent F. Hendricks.

Tag styringen over din eksamen

Hvis du har slidt og slæbt med lektierne hele året op til din eksamen, er det jo godt nyt, at hårdt arbejde betaler sig.

Men hvis det ikke er tilfældet, så er det med at få hovedet i bøgerne. Du skal nemlig være så forberedt, at du kan tage kontrollen over din egen eksamen, opfordrer Vincent F. Hendricks, der også fungerer som eksaminator.

- Der er ikke noget værre end at være eksaminator, hvor den studerende ikke tager initiativ, for så sendes eksaminator også til eksamen. Eksaminator skal pludseligt disponere stoffet og tiden og tage styringen for dig, men vi ved jo ikke, hvor du vil hen. Så du kan godt blive belønnet for at tage initiativ - og holde det, siger han.

Han understreger samtidig, at det er vigtigt at huske før en mundtlig eksamen, at censor og eksaminator ønsker, at du klarer det godt.

De er ikke dine fjender, selvom det måske føles sådan, når du med svedige håndflader får smidt spørgsmål om reformationen eller brøkregning i hovedet.

- Selvom du er til eksamen, hvor din viden skal afprøves, så har du faktisk noget at skulle have sagt i forhold til udfaldet. For du kan tage styringen over eksamen og være med til at bestemme, hvor samtalen skal føres hen, siger Vincent F. Hendricks.

Facebook
Twitter