Uddeles ved skolestart: Bog vildleder 70.000 forældre om mælk og sundhed

Uden skolemælk risikerer børn at erstatte mælk med sukkerdrikke, påstår bog fra Mejeriforening.

Siden 2007 har Mejeriforeningen udgivet bogen, der skal hjælpe forældre og deres børn gennem skolestarten. Men flere forskere er bekymret for, at bogen mere er markedsføring end vejledning. (© Mejeri.dk)

Når drenge og piger hvert år i august tager skoletasken på, og med små, forsigtige skridt træder ind ad døren til deres første skoledag, går de ikke tomhændede hjem.

Med sig får de bogen 'Sund og Glad Skolestart', som de skal aflevere til forældrene derhjemme.

I bogen står en masse råd om, hvordan man kan være en god forælder for sit skolebarn ved eksempelvis at lægge det i seng i ordentlig tid, engagere sig i barnets lektier og give det en sund madpakke med.

Det er dog ikke det eneste, der står.

Bogen, som er udgivet af Mejeriforeningen, der er brancheforening for mejerierne i Danmark, fortæller nemlig også, hvor vigtigt det er, at forældrene melder deres børn til Skolemælksordningen.

- De fleste børn får mælk i de små klasser, men hvis ikke man skaber en god kultur omkring den, vil interessen for mælk som drik til maden forsvinde - ofte med søde drikke som erstatning, står der i bogen.

Men den påstand er der ikke næppe noget videnskabeligt belæg for.

Det fortæller Karen Wistoft, der er professor i pædagogik på Aarhus Universitet, hvor hun blandt andet forsker i skolebørns mad og måltider.

- Mig bekendt er der er ikke nogen forskning, der peger på, at hvis børn ikke drikker mælk, så drikker de sukkerdrikke. Desuden drikker børn fra 3-18 år allerede den mælk, som Fødevarestyrelsen anbefaler, siger hun.

Hun mener i det hele taget, at bogen mest af alt fremstår som en form for markedsføring fra mælkeindustrien - og det undrer hende.

- Det citat, du læser op for mig her, kan man ikke andet end tænke, hold da helt ferie, når man hører, siger hun.

Information bygger på forfatters egne oplevelser

Dorte Ruge, der forsker i børns maddannelse i folkeskolen ved UCL i Odense, kender heller ikke til forskning, der dokumenterer, at et farvel til skolemælken betyder et goddag til sukkerdrikke.

Hun undrer sig over, at der ikke er en henvisning i teksten.

Men der er en god grund til, at der ikke er en henvisning i bogen.

Det forklarer Helle Brønnum-Carlsen, der er lektor på læreruddannelsen og folkeskolelærer og har skrevet den del af bogen.

- Jeg baserer den del på mine praksiserfaringer. Da vi indførte en fælles spiseordning for de store klasser, ophørte eleverne i stigende grad med at købe sukkerdrikke og fastfood som alternativ frokost, siger hun og fortsætter:

- Det er ikke ukendt, hvordan udgangstilladelse omkring 7. klasse ændrer elevernes spise- og drikkevaner til frokost.

Hun understreger desuden, at hun ikke har skrevet bogen i sin egenskab som forsker, men gennem det firma, hun driver.

Et firma, hvor hun udgiver kogebøger og tilbyder konsulentydelser.

Få fat i dem tidligt

På trods af den uunderbyggede påstand, kommer det ikke bag på Dorte Ruge, at Mejeriforeningen udgiver en bog som 'Sund og Glad Skolestart'.

- Bogen er jo en helt fantastisk ordning for Mejeriforeningen. Trykomkostningerne er småpenge for dem, men bogen giver en fantastisk adgang til at markedsføre deres produkt, siger hun og fortsætter:

- Og det er veldokumenteret, at de fødevarer, man bliver introduceret til som barn, vil man være tilbøjelig til at opsøge i sit voksenliv.

Dorte Ruge mener med andre ord, at Mejeriforeningen udnytter forældrenes bløde punkt til at få deres budskaber om mælk og sundhed præsenteret, så det ikke ser ud som markedsføring.

Mejeriforeningen: 'Det er ikke markedsføring'

Hos Mejeriforeningen mener de ikke, at bogen er udtryk for markedsføring.

Louise Poulsen, der har været ansvarshavende redaktør på bogen og er Senior Marketing Manager hos Mejeriforeningen, fortæller, at de udgiver bogen for at give børn og forældre en bedre skolestart.

- Jeg synes på ingen måde, at bogen er markedsføring. Det er jo anerkendte forfattere, der har skrevet teksterne, og vi skriver både om søvn, venskaber og sund kost. Vi synes, bogen giver et meget nuanceret billede af skolelivet og børns sundhed, siger hun.

I stedet udgiver Mejeriforeningen bogen, fordi de gerne give forældre og børn et godt redskab, når de små skal starte i skole.

- Vi har en lang historie ude på skolerne. Mejeriforeningen har samarbejdet tæt med skolerne, siden skolemælksordningen blev indført i 90'erne. Så vi sidder med en masse viden, vi gerne vil dele, siger hun og fortsætter:

- Men vi vil selvfølgelig gerne have børnene til at drikke mælk. Det er også det Fødevarestyrelsen anbefaler i deres kostråd, fordi mælk er god og nærende kost. Hovedformålet med bogen er dog ikke markedsføring. Det har vi andre kanaler til.

Skolemælken blev indført i folkeskolerne i midten af 90'erne. Her er det en dreng i 1998, der drikker en skolemælk. (Foto: ERIK JEPSEN © Scanpix)

Skjult markedsføring?

Mejeriforeningen forklarer, at bogen ikke handler særligt meget om mælk. Den handler om motion, søvn og alt muligt andet.

Alligevel er der mælk på 25 procent af bogens billeder, hvis man ikke tæller opskrifterne bagerst i bogen med.

Men betyder det, at bogen skal betragtes som markedsføring? Ikke nødvendigvis, forklarer Jan Trzaskowski, der er professor i markedsføringsret ved Copenhagen Business School.

- At der er kommercielle interesser bag udgivelsen kan tale for, at der er tale om markedsføring. Og hvis domstolene skulle kom frem til, at der er tale om markedsføring, skal dette fremgå klart, siger han og fortsætter:

- Det kan eksempelvis ske ved, at det fremgår tydeligt, hvem der står bag publikationen. I den forbindelse skal det vurderes, om det er klart for målgruppen, som omfatter børn og unge.

Om det står klart for målgruppen, at der er tale om markedsføring, er han ikke helt sikker på.

På forsiden af bogen står der nemlig intet om, at Mejeriforeningen har udgivet den. Det gør kun de forfattere, som Mejeriforeningen har hyret til at skrive bogen nævnt på forsiden.

Faktisk skal man om på bagsiden, hvor der i en lille hvid boks står, at bogen er udgivet af Mejeriforeningen. Alternativt skal man kigge grundigt under indholdsfortegnelsen i bogen, hvor der med småt står, hvem fra Mejeriforeningen, der har redigeret bogen.

- Det er relevant at diskutere, hvorvidt det er tilstrækkeligt at skrive, at Mejeriforeningen har udgivet bogen på bagsiden, siger han.

Overdriver samarbejdet med forældreforening

På bagsiden af bogen og under indholdsfortegnelsen står også, at bogen er udgivet i samarbejde med foreningen 'Skole og forældre', som består af forældre fra landets skolebestyrelser.

Men det samarbejde består kun i, at foreningens formand har skrevet et kort indlæg om skole-hjem-samarbejdet til bogen og ikke andet, forklarer formand Rasmus Ellebjerg.

- Vi står ikke på mål for resten af indholdet i bogen. Vi har ikke redigeret, og vi har ingen økonomisk interesse i den, siger han.

I det hele taget undrer det ham, at hans forening står nævnt som samarbejdspartner, når de har kun bidraget på samme niveau, som flere af bogens forfattere.

- Jeg ved ikke, hvorfor de har os på som samarbejdspartnere. Og vi vil overveje, om det skal stå på den måde til en anden gang, siger han.

Foreningen Skole og forældre har da også i år skrevet deres egen 'Håndbog for Skoleforældre'. En guide, der både skal give børn og forældre en bedre skolestart og vejlede dem hele vejen gennem folkeskolen. Bogen er dog ikke er gratis, men er uden kommercielle interesser, understreger Rasmus Ellebjerg.

- Jeg mener, at Mejeriforeningens bog er lavet med reklame for øje. Derfor har vi lavet vores egen bog, for det er vigtigt, at der også er et uafhængigt tilbud til forældrene, siger han.

Ministeriet vil ikke tage ansvar for indhold

Skole og forældre er ikke de eneste, der har bidraget til Mejeriforeningens bog.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har skrevet bogens forord.

Og det er hun ikke den eneste minister, der har gjort.

Siden 2007, hvor bogen første gang udkom, har skiftende Børne- og undervisningsministre skrevet forordet.

Pernille Rosenkrantz-Theil har ikke haft mulighed for at svare på, hvorfor hun skriver forordet i bogen.

Men hendes pressefolk har sendt en kort kommentar.

- Børne- og Undervisningsministeriet har vurderet, at både nuværende og tidligere undervisningsministre kunne bidrage med et forord til forældrehåndbogen 'Sund og glad skolestart'. Skolerne bestemmer selv, om de vil bestille bogen, der er henvendt til forældre, ikke børn. Ministerens forord handler om skolestart og forholder sig ikke til bogens øvrige indhold, skriver de.

Forbrugerrådet: ‘En gråzone vi kan leve med’

Hos Forbrugerrådet Tænk er de ikke så bekymrede for, at Mejeriforeningen udgiver en bog, der deles ud på skolerne.

For mælk er en del af de officielle kostråd, siger Camilla Udsen, der er seniorrådgiver i fødevarepolitik.

- Det er jo altid en gråzone, når erhvervslivet finansierer den slags informationstiltag. Men mælk er jo en del af kostrådene, og det er ikke et enkelt mejeri, men alle mejerier, der står bag. Derfor er det ikke noget, vi vil gå efter, siger hun.

Hun mener ikke, at mejeribranchen får særbehandling ved at få lov til at dele bogen ud på landets skoler, fordi de i forvejen arbejder tæt sammen med skolerne om skolemælksordningen.

Men hun understreger, at det er vigtigt, at myndighederne er opmærksomme på, at Mejeriforeningen følger de officielle kostråd i bogen.

- Erhvervet vil jo fokusere på deres egen produktgruppe, og jeg så da helst, at myndighederne stod bag sådan en bog. Men det gør de ikke, og så er det klart, der ligger en kommerciel interesse, siger hun.

Facebook
Twitter