Udenfor med dig! Sådan undgår du vinterdepression

Lys er vigtigt for os. Derfor bliver nogle af os ramt af vinterdepression i de mørke vintermåneder. Men der er gode råd, som kan gøre dig vinterklar.

Det ser mørkt ud. Men der er faktisk mere lyst udenfor, end du tror. Og derfor gælder det om at komme ud hver dag, hvis du skal lade kroppens lys-batterier op. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Det er vinter, og der er mørkt udenfor. Du er nedtrykt og tappet for energi.

Forklaringen kan være, at du lider af vinterdepression. Nogle af os reagerer meget kraftigt på de skiftende årstider og mørke måneder.

Faktisk er det hele 5-10 procent af befolkningen i Danmark, som lider af vinterdepression ifølge sundhed.dk.

- Det er en reel diagnose, og vi anerkender den som læger, siger Ida Hageman Pedersen, som blandt andet forsker i årsager til vinterdepression. Hun er lektor på Københavns Universitet og lægefaglig direktør i Region Hovedstaden Psykiatri.

Vinterdepression er dog endnu ikke officielt med i diagnosesystemet i Danmark og Europa. Men det er den i USA, hvor den hedder SAD, som er en forkortelse for Seasonal Affective Disorder.

Det er især noget, der rammer os, som bor på mørkere egne på kloden. For eksempel er der i Alaska cirka ni procent af befolkningen, som lider af vinterdepression. Det viser en amerikansk undersøgelse fra 1992. Til gengæld er det en stort set ukendt sygdom i for eksempel landene omkring det solfyldte Middelhav.

Lys i hjernen

En af forklaringerne skal findes i lyset.

- Lys påvirker vores døgnrytme. Og lys påvirker os langt mere, end mange umiddelbart tror, siger Ida Hageman Pedersen.

Især fordi lyset rejser ind gennem vores øjne og påvirker nogle af de signalstoffer i hjernen, der kontrollerer vores døgnrytme.

Derfor sker der noget med os og vores biologiske ur, hver gang at vi ikke får nok lys.

- Hvis vi holder os indenfor en hel dag, så bliver vores døgnrytme skubbet med cirka 20 minutter. Så det har virkelig stor betydning, siger Ida Hageman Pedersen.

Mørket går især ud over hormonet melatonin, som først og fremmest regulerer vores søvn, og som får dig til at sove om aftenen.

Og det rammer ikke bare folk med vinterdepression.

- Det er formentlig en af forklaringerne på, at du er træt hele dagen om vinteren. Altså det vi kalder vintertræthed, siger Ida Hageman Pedersen.

Dårligt lys, dårligt humør

De vintermørke måneder er også hård kost for vores produktion af serotonin, som er et signalstof, der er med til at få vores nerveceller til at kommunikere sammen. Serotonin har betydning for vores humør.

- Vi ser det hos folk, der har en klassisk depression, at niveauerne af serotonin er lave, siger Ida Hageman Pedersen.

Igen er det lyset, som kommer ind i hjernen, der er med til at danne serotonin.

Der er endda også forskning, som viser, at blinde har større risici for at få en vinterdepression.

– Der er en markant øget forekomst af vinterdepression blandt mennesker med synshandikap, siger Ida Hageman Pedersen.

Forebyg med lys

Så hvordan slipper du af med sin vinterdepression?

- Det allervigtigste er, at du går udenfor og opholder dig i lyset hver eneste dag. Og at du forbereder dig på det og allerede begynder i september, hvor døgnet bliver kortere, siger Ida Hageman Pedersen.

Men vi har en tendens til at glemme de slemme perioder, så derfor opfordrer Ida Hageman Pedersen til, at du sætter en kæmpe seddel op på køleskabet om sommeren, så du husker det.

Og så skal du huske, at du skal også ud, når der er gråvejr, for der er stadig cirka ti gange så meget lys udenfor som indenfor.

- Så ud med dig, siger ida.