Vil du i form? Her er tre grunde til at droppe fitnesscenteret og træne udenfor i stedet

Naturen belønner hjernen, og du får mere ud af løbetræningen.

(© Coulorbox)

Du har snøret løbeskoene og er nu klar til at ryste lidt af sidebenene. Men vejret byder ikke ligefrem op til dans. Kulden bider og regnen skyller ned.

Derfor kan det virke mere overskueligt at smutte ned i det lokale fitnesscenter og give den gas på forskellige maskiner i indendørs rammer.

Men selvom det er vinter, kan du alligevel overveje at tage løbeturen eller yogatræningen med udenfor. Og det er der flere grunde til, forklarer Dorthe Varning Poulsen, der er fysioterapeut og lektor ved Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

Hun forsker i sammenhængen mellem naturen og menneskers fysiske og mentale sundhed.

- At du har valgt at træne, er jo allerede et godt skridt, uanset om det er i et fitnesscenter eller ej. Men det, naturen kan byde på, er en helt anden form for stimulering af hjernen, siger Dorthe Varning Poulsen.

1

Du belønner hjernen endnu mere

Når du dyrker motion, aktiverer du belønningssystemet, der sidder midt i hjernen. Du frigiver hormonet dopamin, og det giver dig "lykkeskud".

Men foregår cykel- eller løbeturen i naturen, kan det stimulere hjernen endnu mere.

- Undersøgelser viser, at træning i naturområder stimulerer områder i hjernen, som er associeret med livsglæde og kreativitet. Mens træning i byområder viser mere aktivitet i områder, der ofte forbindes med depression. Bymiljøer kan altså virke stressende i forhold til naturmiljøer, siger Dorthe Varning Poulsen.

Ifølge Dorthe Varning Poulsen får vi mange flere positive sanseindtryk, når vi er ude i naturen. Det kan for eksempel være, du ser et rådyr, hører en skovspurv synge eller opdager nogle blomster.

- Og det kan også bare være solen, der skinner på dig, eller følelsen af kulde på kinderne. Du får simpelthen noget ekstra forærende, som du ikke får på samme måde i et fitnesscenter, siger hun.

Generelt tyder det på, at natur kan være godt for det mentale helbred. En undersøgelse fra blandt andet Aarhus Universitet fra 2018 tyder for eksempel på, at børn får det bedre, rent psykisk, af at bo i nærheden af grønne områder. Der kan dog være flere faktorer, der spiller ind på resultaterne, hvilket gør det svært at konkludere noget med sikkerhed.

2

En mere alsidig løbetræning

Mange, der træner i naturen, løber. Og det er oplagt.

Hopper du op på et løbebånd i træningscenteret, kan du indstille hastighed og stigning. Og du kan vælge forskellige slags træningsprogrammer. Men en tur i skoven, på stranden eller ved markerne kan give dig uventede løbeunderlag i samme løbetur.

- Nogle kalder naturen for ét stort vippebræt. Vi skal nemlig hele tiden forholde os til det underlag, vi løber på. Det kan være grene, sten, græs, sand eller vej, siger Dorthe Varning Poulsen.

- Det betyder, at vi hele tiden skal stille kroppen ind på at holde balancen, og dermed bliver den samlede træningsindsats større. Du får simpelthen en mere alsidig løbetræning ud af det, fortsætter hun.

Løber du en tur i skoven fremfor på løbebåndet, får du desuden udfordret din orienteringsevne noget mere.

(© ColourBox)
3

Du har godt af sollys

En anden god grund til at træne i naturen er sollyset. De fleste ved, at den er en god kilde til D-vitamin. Det gælder dog først fra maj.

Men derfor kan det stadig være en god idé at opsøge sollyset i en tid, hvor mørke kan påvirke dit humør og gøre dig mere eller mindre træt og nedtrykt.

Forskere ved ikke med sikkerhed, hvad det er, som påvirker vores humør om vinteren. Men man har en formodning om, at det hænger sammen med hormoner i hjernen.

Et af dem, serotonin, dannes i hjernen, når du får lys ind gennem øjnene. I vinterperioderne får du mindre lys, og dermed produceres der mindre serotonin. Det mistænker forskerne for at kunne påvirke dit humør.

- Vi kan blandt andet se det på scanninger af serotonin i hjernen, at det er et stof, som er involveret i klassisk depression. Og derfor har det betydning for vores humør, sagde ekstern lektor på Københavns Universitet Ida Hageman til DR Viden i slutningen af december.

Samtidig udskiller din hjerne ekstra meget af et andet hormon, melatonin – også kaldet søvnhormonet - om vinteren, hvor det er mere mørkt. Det er et hormon, der normalt forstyrrer din døgnrytme, og det kan gøre dig træt og døsig.

Derfor kan det hjælpe at komme ud i lyset. Kunstigt lys kan også virke, men det kan ikke hamle op med Solens lys.

- Det er svært at forestille sig andet, end at vi alle sammen på en eller anden måde bliver påvirket af lyset. Så rådet er at komme ud i lyset, når det er muligt. Det er vigtigt for alle at få lys, sagde Ida Hageman.

Men måske har du ikke mulighed for at nå ud i sollyset om vinteren, da mørket falder på, når du har fyraften, og det stadig er mørkt, inden du skal på arbejde.

Men en løbe- eller gåtur i naturen én gang om ugen, for eksempel i weekenden, hvor du måske har mulighed for det, er bedre end slet ikke at gøre det, forklarer Dorthe Varning Poulsen.

- Det handler bare om at komme ud, så snart man kan. Det gælder for eksempel også, når du er på arbejde. Det kan være en god idé med lille pause udenfor, hvor du kigger op på himlen, siger hun.

(Foto: SURIYA SILSAKSOM © ColourBox)

Er naturen godt for helbredet?

Mange kan nok skrive under på, at en tur i naturen skaber glæde. Forskning tyder også på, at det kan have en række sundhedsmæssige fordele at befinde sig i det grønne. Det kræver dog stadig mere forskning at konkludere noget med sikkerhed.

Lærke Mygind er videnskabelig assistent ved Steno Diabetes Copenhagen. Hun står i spidsen for en stor undersøgelse fra 2018, der har samlet den eksisterende forskning om, hvordan friluftsliv kan påvirke vores helbred både fysisk og mentalt, en såkaldt metaundersøgelse.

De har blandt andet kigget på, hvor stor en effekt aktiviteter i naturen har på stress.

- Vi har kigget på tværs af forskningen, og vi kan se, at en gåtur i naturen mindsker de fysiologiske udtryk for stress, siger Lærke Mygind og fortsætter:

- Men der er meget variation i kvaliteten og resultaterne af undersøgelserne, og antallet af deltagerne er ofte begrænsede. Ofte bliver der desuden draget lidt for hastige konklusioner, hvilket skaber indtryk af mere enighed i forskningen, end hvad der egentlig er rimeligt.

Det gør det svært for forskerne at konkludere noget med sikkerhed.

- Men der er da nogle indikationer for, at aktiviteter i naturen kan mindske stress. Det er bare ikke så sikkert, som vi tror. Vi har behov for flere stærke undersøgelser. Der er for eksempel et stort hollandsk replikationsstudie (en undersøgelse, der efterprøver et tidligere resultat, red.) på vej med mere end tusind deltagere. Det bliver afgørende for vores forståelse af betydningen af oplevelser i naturen for stress, siger Lærke Mygind.