LEGO Mindstorms - robotklodsernes globale succes

Tredje generation af LEGOs populære robotserie Mindstorms lander snart på hylderne.

  • Den første generation (© LEGO)
  • Mindstorms RCX med eksterne sensorer (© LEGO)
  • Anden generation - meget mere regnekraft (© LEGO)
  • - og nye sensorer (© LEGO)
  • Mindstorms EV3 - nyt design, nye funktioner (Foto: Martin Kunzendorf © DR)
  • Skorpion-robotten (Foto: Martin Kunzendorf © DR)
  • Gripper-robotten (Foto: Martin Kunzendorf © DR)
  • Everstorm (Foto: Martin Kunzendorf © DR)
  • Skorpionen kan også skyde med sin hale (Foto: Martin Kunzendorf © DR)
  • Der er indbyggede missioner i æsken (Foto: Martin Kunzendorf © DR)
  • Lasse og Willem (Foto: Martin Kunzendorf © DR)
  • Marie og Lars Joe (Foto: Martin Kunzendorf © DR)
  • Tormod Askildsen (Foto: Martin Kunzendorf © DR)
1 / 13

Tredje generation af LEGOs succesfulde robotserie Mindstorms hedder EV3, og den kommer på hylderne i denne weekend.

Med EV3 forsøger LEGO at opgradere en serie klodser, som siden første udgave i 1998 har appelleret til både børn og voksne - men måske især har fået et trofast publikum hos byggeglade nørder i de lidt ældre aldersklasser.

Fjernstyring af robotterne

En af de nye ting i forhold til tidligere versioner af LEGOs succesrige robot-serie er apps til både Android og iOS.

Og ikke bare én app, men apps med både 3D-byggevejledninger, programmeringsspil og så den app, der kan bruges til at fjernstyre robotterne.

LEGOs Lasse Lauesen har forsøgt at give fjernstyrings-appen vidt forskellige kontroller og styringsmåder, alt efter om det er arbejdsrobotten Gripper, den menneskelignende Everstorm eller en af de andre 3 robotter fra sættet.

- Hvis det er tank-robotten styrer man fx ved at "trække" i to pinde på skærmen, og hvis det er slangerobotten bider man ved at "hugge" mobilen fremad, fortæller han.

Mobilapps skal også gøre det nemmere at komme igang med at bruge robotterne, når man først køber sættet og bygger en af de fem intro-modeller.

Mere børnevenlig version

For selvom en helt central del af Mindstorms-konceptet stadig er programmering og de ret avancerede ting man kan bygge, så har det også været målet at gøre Mindstorms mere børnevenligt.

Det fortæller Marie Kjær Buhl, som er associate marketing manager for Mindstorms:

- En af forskellene til tidligere versioner er, at det skal være hurtigere at komme igang. Det er derfor vi har mobilapps og tilhørende spil, og det er nemmere at lave små enkle programmer direkte på robotterne, siger hun.

Marie fortæller, at man også gerne skulle kunne bygge sin første, enkle robot på bare 20 minutter, og at æsken også fungerer som det, de kalder en ‘mission pad', altså en slags opgavebane, med ruter og koder påtrykt, som robotterne kan følge.

Det skulle gerne give udfordringer man (især børn) kan starte på med det samme - også uden at man nødvendigvis skal koble skidtet til en computer og smøge programmør-ærmerne op.

Maries kollega, arkitekt og designer Lars Joe Hyldig, supplerer:

- Det har været vigtigt for os at lave et system, som ikke binder børnene til skrivebordet og computeren, men giver dem mulighed for at lege allevegne, også med programmeringen, siger han.

Linux til de avancerede brugere

Holdet bag Mindstorms EV3 ønsker dog ikke at "reducere" robotterne til "bare" legetøj, siger de.

Som nævnt har robot-sættet siden første version kom i 1998 været populært også hos voksne, især på universiteter og andre institutioner - og LEGO ønsker fortsat at holde fast i sit voksne og avancerede publikum.

Samtidig med introduktionen af nogle af de børnevenlige features har de installeret Linux på den intelligente styreenhed, P-brikken, som er hjernen i Mindstorms.

Linux skulle gerne gøre systemet endnu mere ‘hackbart' for avancerede brugere, så de kan udnytte ikke bare den grundlæggende regnekraft, men også de sensorer, som kan monteres på robotterne.

Lær at programmere

Det er dog ikke "kun" til voksne ingeniører. Lars Joe Hyldig håber, at de nye muligheder også kan fungere som en slags overgang til de mere avancerede ting for de yngre brugere, slutter han.

- Det allervigtigste for os er at barnet kommer igang, og bygger sine egne modeller og får lavet sit eget program, og kan vise det til sine forældre og venner og sige "det har jeg bygget!"

Facebook
Twitter