100 bæredygtige virksomheder hyldes i ny guide

For tredje gang kan innovationstænketanken Sustainia præsentere sin guide til tidens førende bæredygtige løsninger.

For tredje gang udsender innovationstænketanken Sustania deres guide til tidens førende bæredygtige løsninger. (© Sustainia)

Når Sustainias direktør Laura Storm i aften lancerer organisationens tredje guide Sustainia100 foran et stort publikum i Oslo, vil hun præsentere et indkog af mere end 900 nye bud på bæredygtige alternativer til traditionelle produkter og serviceydelser.

Rapporten indeholder 100 konkrete bæredygtige alternativer fra hele verden, der allerede produceres kommercielt.

Intelligente vinduer og partikelrensende gulvtæpper

Det drejer sig om alt fra intelligente vinduesløsninger, der nedsætter energiforbruget indenfor, et simpelt rapporteringsværktøj til arbejdere i udviklingslande, der i realtid kan fortælle om arbejdsforhold og et gulvtæppe, der kan rense partikler i luften og genbruges uendeligt.

Sidstnævnte er et eksempel på den allerstørste tendens i bæredygtig innovation lige nu - den cirkulære økonomi, som Laura Storm betegner som en megatrend.

I stedet for at produktet er skabt til at blive smidt væk, er det i sit design skabt til at blive genbrugt. Enten til samme formål eller til noget helt andet.

Virksomhederne under pres om knappe ressourcer

Og det er ikke fordi virksomhedernes gode hjerte løber af med dem, men i takt med at ressourcerne bliver knappe, er virksomhederne under stort pres for at tænke anderledes, fortæller Laura Storm.

- Det er hardcore nødvendigt for dem, at anvende ressourcerne smartere, forklarer hun.

Og der bliver virkeligt tænkt i alternativer, hvis man bladrer guiden igennem.

Ifølge Laura Storm er der overordnet 5 tendenser, som særligt kan spores blandt de mange nye virksomheder.

5 overordnede tendenser i bæredygtig innovation

Foruden den cirkulære økonomi, er der et stort fokus på nye måder at udnytte vores knappe vandressourcer bedre, deleøkonomien vokser hastigt og bliver nemmere at realisere med fremkomsten af de sociale medier og ved at kunne analysere stadig større mængder data, kan man hente energibesparelser i stadigt større grad.

Som den sidste bemærkelsesværdige tendens, kræver vi i stigende grad gennemsigtighed af de produkter vi køber.

- Der bliver et større og større pres fra forbrugerne, der kræver at vide om varen er produceret og transporteret på en miljøvenlig måde, fortæller Laura Storm.

Hun understreger at bæredygtighed ikke kun handler om det miljømæssige, men at det også har en social vinkel, der bliver et stadigt stigende salgsparameter for virksomhederne.

Skal inspirere både investorer og kreative sjæle

Rapporten er primært henvendt til investorer, der skal få øjnene yderligere op for hvilke nye muligheder der allerede findes derude, fortæller Laura Storm.

Samtidig håber hun, at rapporten vil inspirere bredt til at nye innovatører kommer på banen og er med til at drive samfundet i en mere bæredygtig retning.

Til oktober kåres de allerbedste ideer ved et prisuddelingsshow i Det Kgl. Teater.

Sustainia er udviklet af Mandag Morgen, Realdania, Novo Nordisk, DNV GL og har Arnold Schwarzenegger som æresformand.

Facebook
Twitter