BILLEDER Nørreport Station i nye klæder

Efter tre års ombygning er Ny Nørreport Station færdig til indvielse. Se billederne.

  • Den centrale plads på Nørreport Station er blevet til et byrum. De store 'skorstene' - rør - er her halvandet døgn før indvielsen beklædt med store plakakter. Senere skal de udstyres med LED-lys og glas. I dagtimerne vil glasset afspejle livet i byrummet. I mørket vil rørene lyse op. Fotograf Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab
  • De høje rør er 'skorstene' otte meter høje. Der er 11 rør, der suger luft op og sender byluft ned på fjerntogsperronen. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab)
  • På toget af 'hovedbygningen' har man sat det gamle, røde neonskilt med Nørreport Station op. Det bliver tændt ved indvielsen lørdag den 10. januar 2015. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab)
  • Ny Nørreport Station, hvor cykelparkeringen er nedsænket. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab)
  • På billedet er Carina Lundorf fra Hvidovre netop ved at hente sin cykel. Hun er lige stået af S-toget og skal videre til sit arbejde. Hun er glad for den nye cykelparkering. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab)
  • Ny Nørreport Station - cykelparkering og kiosk og billetsalg. Billedet er taget fra hjørnet ved Nørregade. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab)
  • Ny Nørreport Station - cykelparkering og kiosk og billetsalg om aftenen. Billedet er taget fra hjørnet ved Nørregade sent om aftenen. Fotograf Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab
  • Der er 2100 pladser i cykelparkeringen på den renoverede Nørreport Station. LED-lys på standerne ved stativerne skal gøre det let at finde cyklerne. Solceller sørger for strømmen til LED-lyset. Fotograf Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab
  • Fjerntogsperronen er renoveret med ny belægning og nyt lys, selve betonkonstruktionen er renoveret, og så er der sat et nyt ventilationssystem op på perronen, der ifølge Banedanmark er 75 procent mere effektivt end det gamle anlæg. På billedet holder der et diesellokomotiv på perronen i retning mod Østerport Station. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab)
  • Fjerntogsperronen er renoveret med ny belægning og nyt lys, selve betonkonstruktionen er renoveret, og så er der sat et nyt ventilationssystem op på perronen, der ifølge Banedanmark er 75 procent mere effektivt end det gamle anlæg. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab)
  • Der har været travlhed på stationen for at blive færdig til indvielsen lørdag den 10. januar 2015. Her er man i gang med at lave gelænderet færdig ved den centrale nedgang til S-tog og fjerntog. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab)
  • Den centrale plads på stationen hænger sammen med gågaden Købmagergade. Der er man stadig i gang med at bygge en nedgang til Metroen - Metrotrappen. Fotograf Hanne Kokkegård - DR Videnskab © DR videnskab
1 / 12

Efter tre års ombygning er den nye Nørreport Station klar til indvielse.

Ombygningen indeholder tre delprojekter:

  • Renovering af betonkonstruktionen på fjerntogsperronen, forbedret luftkvalitet på fjerntogsperronen, ombygning af stationen, så den bliver en del af byrummet.

  • Cirka 250.000 mennesker passerer Nørreport Station på en eller anden måde på en hverdag. 80.000 benytter S-tog, 20.000 fjerntog.

  • ​Ombygningen øger antallet af cykelparkeringspladser fra 900 til 2100. Cykelparkeringen er aften og nat oplyst af solcelle-lamper med LED-lys.

  • Stationens plads hænger sammen med gågaden Købmagergade, så folk ikke skal stå og vente på at komme over til tog og Metro. Busser og biler er henvist til kørebanen over mod Israels Plads.

  • Bygningernes flade tage på 2152 m2 plantes til med sedumgræs, der består af 15 forskellige stenurter.

  • De grønne tage skal optage store mængder regnvand og renser luften for CO2.

  • En række lamper er udskiftet med miljøvenlige LED-lys, der giver mere lys og dermed også forbedrer følelsen af tryghed.

  • Det nye ventilationsanlæg på fjerntogsperronen kan udskifte 220.000 m3 luft i timen, svarende til 75 procent mere luft end det gamle anlæg.

  • 11 otte meter høje rør oppe på pladsen suger luft op nede fra og sender luft ned på fjerntogsperronen.

  • DSB, Banedanmark og Københavns Kommune står for ombygningen.

  • Der er officiel indvielse og fest lørdag den 10. januar 2015 mellem klokken 13 og 15.

Facebook
Twitter