Der er biler, der er elbiler og så er der Tesla.
Torsdag aften præsenterede Tesla Motors administrerende direktør Elon Musk seneste skud på stammen af virksomhedens potente og avancerede elkøretøjer.
D-serie, der udadtil ligner den forrige Tesla S.
I et stort tilløbsstykke af et show, afholdt i Californiens Hawthorne lufthavn, der også huser Musks Space X projekt, fik han vanen tro lanceringen til mere at minde om den slags, der kaster nye mobiltelefoner af sig, end traditionelle præsentationer af firehjulede transportmidler.
Dels fordi internetbranchen er hvor Musk kommer fra, men måske også fordi bil og IT-teknologi er ved at smelte grundigt sammen.
0-100 på godt tre sekunder
D'et i serien står for "Dual" og refererer til bilens to motorer, der lader bilen trække på alle fire hjul, samtidig med at den kan flytte sig fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder. Dertil er rækkenvidden forøget, så den i topmodellen kører helt op til 442 kilometer på en opladning.
Foruden ny motorkonstruktion er Tesla D serien spækket med ny teknologi, der blandt andet er godt på vej til at gøre den selvkørende.
Dog ikke i fuld skala, men med muligheden for at bilen kan aflæse vejskilte, holde sig i egen vejbane og parkere sig selv.
Hertil er den udstyret med et radarsystem, så føreren får langt højere sikkerhed ved kørsel i tåge og snevejr.
Teknologi fra Mercedes
Altsammen teknologi, der stammer fra Daimler koncernen i Tyskland, som Tesla arbejder tæt sammen med. (Og som kan opleves allerede i de mest veludstyrede Mercedeser).
Mens D-modellerne bliver biler i den dyre ende, er det Elon Musks ambition at lave præsentere en økonomisk el-bil, der skal kunne anskaffes til en pris på 35.000 dollars eller godt 200.000 kroner. Hvornår den er på markedet er endnu uvist.