Drone sættes ind i overvågningen af klimaændringer i Nordgrønland

DTU Space er ved at udstyre en drone med teknologi fra selvkørende biler og en avanceret minicomputer for at måle havisen og indlandsisen.

Dronen vejer udstyret med teknologi og brændstof 10 kilo. Dronen kan flyve med en fart af 80 km/t, og man regner med, at dronen skal være i luften 3-4 timer ad gangen. (Foto: UAV Factory © UAV Factory)

Når klimaforskere, økonomer og politikere diskuterer, hvad klimaændringer med global temperaturstigning kommer til at betyde for kloden, har havisen ved Grønland og indlandsisen stor betydning.

I begyndelsen af 2017 sender danske forskere som noget nyt en drone til vejrs i det nordlige Grønland fra Aarhus Universitets nyåbnede forskningsstation Villum Research Station, Station Nord.

Dronen skal måle tykkelsen af havisen og indlandsisen og supplere satellitdata og data opsamlet fra fly i lav højde, så man bedre kan kontrollere afsmeltningen.

Laserscanner fra selvkørende bil

I disse dage er forskere fra Geodynamik på DTU Space i gang med sammen med firmaet Integra A/S at udstyre den tre meter store drone med avanceret teknologi. Derefter skal den i november testes på det nationale testcenter for droner i Odense, før den sendes til Grønland.

Professor René Forsberg fra DTU Space fortæller i en pressemeddelelse, at dronen er udstyret med en laserscanner oprindeligt udviklet til selvkørende biler, et kamera og et meget præcist GPS-system, der måler ned på centimeter-niveau suppleret med gyroer og accelerometre, i stil med det der anvendes på fly.

Det bliver alt sammen forbundet til en minicomputer på størrelse med en stor tændstikæske, der skal modtage og behandle alle data.

Sådan ser den teknologiske indmad ud i dronen. (Foto: Integra og Charlotte Larsen © Integra og Charlotte Larsen)

Risiko for overophedning

Ved de kommende testflyvninger i Odense er det særligt den lille pc, man holder øje med.

- Den har en ydeevne som en almindelig stor arbejds-pc, men alle dele er minimaliseret og samlet på et meget lille areal, siger Eric Haase, projektmedarbejder på DTU Space.

- Det betyder, at der fx ikke er plads til en ventilator – og at pc’en derfor er i fare for at brænde sammen. Vores formodning er dog, at det kolde vejr på Grønland vil forhindre dette, tilføjer han.

Satellitdata har en ulempe

DTU har ved hjælp af overflyvninger med små fly i mange år været med i danske og europæiske forskningsprojekter, der overvåger ændringer i indlandsisen.

Problemet er nemlig, at satellitdata fra blandt andet Den Europæiske Rumorganisation ESA’s satellit CryoSat ikke måler tykkelsen af isen, men højden inklusive snedækket ovenpå. Den måling tager ikke højde for, hvordan snedækket på isen veksler i løbet af året.

Derfor flyver man også over isen og sender signaler fra laser og radar ned i de øverste snelag på isen, så man helt præcist kender tykkelsen på isen eksklusiv sneen ovenpå.

Planen er, at den nye drone på sigt skal supplere overflyvningerne og være en nemmere og billigere måde end overflyvningerne, hvor det både er svært og dyrt at fragte mandskab og brændstof til flyene.

Dronen og dens laser scanningssystem er udviklet i et samarbejde mellem DTU og Integra A/S med penge fra Villum Fonden. Her kan man også se udstyret, man bruger på landjorden. - Det er meningen at indkøbe flere droner til arbejdet. Man regner også med, at dronen kan bruges til overvågning af hvalbestanden i de nordlige farvande. Den overvågning foretager Grønlands Naturinstitut i øjeblikket med fly. (Foto: UAV Factory © UAV Factory)
Facebook
Twitter