FN-aftale skal reducere CO2-udledning fra flytrafik

Aftalen, der hovedsageligt skal virke via CO2-kvoter, er dog "jammerlig" siger miljøorganisationen NOAH.

ICAO's rådspræsident Olumuyiwa Benard Aliu kalder den nye aftale for "historisk". (Foto: CHRISTINNE MUSCHI © Scanpix)

''Historisk'' kalder den internationale civile luftfarts-organisation ICAO selv den aftale, som de i går blev enige om i Montreal i Canada.

Aftalen, den første af sin slags, blev vedtaget ved FN-organisationens 39. forsamling og skal reducere udledningen af CO2 fra flytrafikken, der udgør cirka 1,3 procent af de samlede drivhusgasser.

I stedet for at indføre begrænsninger af eller afgifter på udledningen skal luftfartsselskaber købe klimakvoter og anlægge fx skov for at modvirke udledningen.

191 lande er med i aftalen, der angiveligt skal udligne udledningen efter 2020 med 80 procent indtil 2035.

- Det har krævet en stor indsats og forståelse at nå det her stadie. Og jeg ønsker at applaudere den vilje til konsensus og kompromis, som medlemmer, industri og civilsamfundet har udvist, siger ICAO's rådspræsident Dr. Olumuyiwa Bernard Aliu i en pressemeddelelse.

Frivillig aftale indtil 2027

Aftalen med det mundrette navn Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) er en såkaldt global market-based measure (GMBM), der giver mulighed for at købe og sælge klimakvoter.

Aftalen er frivillig indtil 2027, men en lang række lande - blandt andet de to værste klimasyndere i verden Kina og USA - forventes at deltage i den fra 2020.

Netop princippet med CO2-kvoter er flere miljøorganisationer stærkt kritiske overfor.

En jammerlig aftale

Miljøorganisationen NOAH mener, at aftalen er "en jammerlig aftale på klimaområdet", og at modellen med at købe CO2-kvoter ikke hjælper på problemet.

- Aftalen medfører ikke, at udledningen af klimagasser fra luftfarten bliver reduceret. For nogle få basører kan luftfarten købe aflad et helt andet sted, siger Jacob Sørensen fra NOAH's Klimaretfærdighedsgruppe.

- Alt for mange afladsprojekter har vist sig ikke at leve op til, hvad de lover, siger han.

Kvotekøb flytter blot problemet

NOAH mener, at kvotekøbet er en falsk løsning, fordi udledningen bare flyttes fra én sektor til en anden.

Nu skal EU-Kommissionen lave en redegørelse til Europa-Parlamentet og Rådet om aftalen. Officielt skal fly til og fra EU ind i EU's kvotehandelssystem (ETS) allerede fra 2017.

Men ifølge NOAH er det lige meget, om EU accepterer aftalen eller ej. I deres øjne fungerer kvotehandelssystemet slet ikke.

De mener i stedet, at afgifter på flybrændstof skal op, at der skal moms på flybilletter eller indføres passagerafgifter.

- Det bør være et bærende princip i reguleringen af luftfart, at togrejser skal være billigere end flyrejser, siger Jacob Sørensen.

Så længe alle flyvninger på samme rute behandles ens, mener NOAH, at staten sagtens kan indføre afgifter. Og det opfordrer organisationen Danmark til at gøre - ligemeget hvilke internationale aftaler der foreligger.

Facebook
Twitter