Forskere advarer: Bakterie-gen resistent overfor antibiotika

Gen sætter vores bedste antibiotika ud af spil, viser fund af multiresistente bakterier hos mennesker og dyr i Kina.

MRSA-bakterien kaldes for en superbug bakterie - det vil sige, at den er resistent over for antibiotika. Det kan mange almindelige bakterier også blive, mener forskere på baggrund af fund i Kina. (Foto: royaltystockphoto og Fotolia © royaltystockphoto og Fotolia og Scanpix Iris)

Menneskeheden er reelt i fare, advarer kinesiske og britiske forskere. De har opdaget, at et bestemt gen - MCR-1 - gør bakterier modstandsdygtige over for vores mest effektive antibiotika, som lægerne normalt griber til, når alt andet har vist sig at være nytteløst.

Almindelige bakterier som E. coli og K. pneumoniae, som forårsager lungebetændelse og blodsygdomme, har man hidtil kunnet behandle med antibiotika af gruppen Polymyxiner. Men genet gør dem resistente. Samtidig overføres genet let fra bakteriestamme til bakteriestamme, så en bakterie muterer hurtigere, end man kan nå at finde løsninger, siger forskerne.

Forskerne mener, at vi derfor snart kommer til at opleve en global udbredelse af resistente bakterier, som vi intet våben har imod, skriver The Guardian.

Fundet på kinesiske svinefarme

Genet blev opdaget ved et tilfælde under en rutinemæssig test af dyr på kinesiske svinefarme i to provinser. Forskerne undersøgte dernæst prøver for E. coli og K. pneumoniae, og så sammenlignede man dem med bakterier i laboratorieprøver fra patienter på to hospitaler i provinserne.

MCR-1 blev fundet i 166 ud af 804 dyr, i 79 ud af 523 prøver råt kød samt i 16 ud af 1322 prøver fra patienter.

Forskningen kommer oveni, at man advarer mod at tilsætte antibiotika i dyrefoder, fordi det øger risikoen for, at bakterier udvikler resistens. Ligesom overdrevent brug af antibiotika på mennesker øger bakteriernes evne til at modstå medicinen.

Forskningen er offentliggjort i tidsskriftet Lancet Infectious Diseases.

Mere fra dr.dk