Nu skal virksomheder sige om de er klimavenlige

Ny lov gør det lettere at se, om danske virksomheder gør noget ekstra for miljøet.

Mange virksomheder har allerede særlige politikker for klimatiltag og menneskerettigheder. Nu kræver loven, at de åbent lægger politikkerne frem.

Danmarks 1100 største virksomheder skal inden for få måneder oplyse, om de gør noget særligt for nedbringe deres miljøbelastning, og om de har en politik for menneskerettigheder.

Hidtil har det været frivilligt, om virksomhederne ville oplyse det, når de sendte deres årsrapport med regnskabsoplysninger ind. Men nu skal virksomhederne synliggøre, om de har eller ikke har en politik for det.

Oplysningerne kommer ind under det, man kalder for CSR-rapportering. Det handler grundlæggende om, at virksomheder handler globalt og samfundsmæssigt ansvarligt.

Presse lidt ekstra på for samfundsansvar

Reglerne skal få danske virksomheder til at gøre en endnu større indsats inden for klima og menneskerettigheder.

- Man vil i Danmark gerne forblive og profilere sig som førende inden for virksomhedernes samfundsansvar. Og derfor presser man nu virksomhederne lidt ekstra via lovgivning, forklarer juraprofessor Birgitte Egelund Olsen fra Aarhus Universitet.

- Man har en forestilling om, at virksomheder vil få en konkurrencefordel, når udenlandske virksomheder, kunder og leverandører stoler på, at vi fx ikke bruger børnearbejde, siger hun.

Miljøindsats ud over det normale?

En undersøgelse af en række regnskaber fra 2011 viste ifølge Aarhus Universitet, at 81 procent af de undersøgte virksomheder allerede dengang rapporterede om miljø/klima. Og 41 procent rapporterede om menneskerettigheder.

De nye rapporteringskrav går lidt videre, for nu skal virksomhederne fortælle om, de tiltag de gør for at reducere deres klimapåvirkning. Og hvis de ikke gør noget, skal de altså også fortælle, at de ikke gør noget.

- Og det forekommer rimeligt nærliggende, at det ikke er alle 81 procent, der rapporterer om klima/miljø, der rapporterer om disse særlige klimatiltag, siger juraprofessor Karsten Engsig Sørensen til dr.dk/viden.

Oplysningerne kan ses hos Erhvervsstyrelsen

Oplysningerne om politik for klima og menneskerettigheder skal sendes ind til Erhvervsstyrelsen. Og man kan som almindelig borger, fagforening osv. få adgang til oplysningerne gennem styrelsen.

Normalt lægger virksomheder også sådanne oplysninger ud på internettet, fordi de gerne vil skille sig ud fra andre virksomheder konkurrencemæssigt. Men der er faktisk ingen sikre beviser på, at det reelt gavner bundlinjen.

Uvist om det gavner bundlinjen

- Der har været megen forskning, hvor man har forsøgt at påvise, at det er god forretning for virksomheder at være samfundsansvarlig. Det er dog ikke lykkedes at bevise, at der er en sådan 'business case', siger Karsten Engsig Sørensen.

De nye regler vil dog sætte yderligere fokus på samfundsansvar, fordi offentligheden har mulighed for at kigge virksomhederne over skulderen.

- Der er mange argumenter for, at det på sigt kan betale sig for virksomheder at være samfundsansvarlige, siger Karsten Engsig Sørensen.

Aarhus Universitet holder i den 12.-13. november en CSR-konference, hvor virksomheder og revisorer kan høre om de nye regler.

Facebook
Twitter