Plant din blyant og husk på miljøet

En innovativ blyant kan trylles om til en krydderurt. Imens skal vi tænke i genanvendelse.

Fremtidens produkter skal kunne noget mere end bare at være ét produkt. De skal have et 'liv' efter, at den primære funktion er overstået. (© Plant din blyant)

Brug og smid væk. Det kendetegner meget af vores forbrug. Og det er skidt for miljøet og klimaet.

Men nu skal en innovativ blyant få os til at tænke i genanvendelse.

Netop genanvendelse bliver formentlig også et vigtigt spørgsmål i fremtiden i forbindelse med udvikling af nye produkter. De skal kunne noget mere - og det kan blyanten.

Plant din blyant, se den spire og 'spis' den

Når du ikke længere vil bruge blyanten, så planter du den i noget jord med spidsen opad.

Og allerede et døgn efter har blyanten opløst sig i den flade ende, og 10 små økologiske frø er nu sået i jorden.

Og i løbet af 3-4 uger har du friske krydderurter.

Behov for noget ud over normalen

Blyanten er udviklet af tre robotstuderende i Minnesota i USA, og to danske iværksættere har sørget for, at blyanten 'Sprout' ('spire' betyder det oversat til dansk) nu er kommet til Danmark.

Jonathan Løw er den ene af iværksætterne.

Han har i mange år arbejdet med iværksætteri og innovation med fokus på bæredygtighed.

Tag en snak om genanvendelse

Blyanten er lavet af organiske materialer, og det er også meningen, at den skal tage kampen op mod kuglepenne, hvis blæk og plastik belaster miljøet.

Jonathan Løw forestiller sig, at folk kan give blyanten som en lille gave til sine børn. Eller at virksomheder erstatter reklamekuglepenne med blyanter.

Og så kan de bruge blyanten som anledning til at tale om, at man ikke bare skal smide ting ud.

- Blyanterne skal motivere til, at man ikke bare smider dem væk. Og der skal være tale om en sjov og jordnær fortælling, ellers bliver det bare endnu en fortælling, siger Jonathan Løw til dr.dk/viden.

Men gavner det noget?

Spørgsmålet er, om sådanne blyanter giver mere bæredygtighed på sigt? For vil det ikke bare være de i forvejen økobevidste mennesker, som vil anskaffe sig blyanterne?

Læs også: Ny genbrugskampagne: 'Pyntegrønt' eller til gavn for miljøet?

Det mener Jonathan Løw ikke.

- Vores undersøgelser tyder på, at blyanten rammer meget bredere. Vores blyant er en sjov, old-school gadget, som ikke tager sig selv så højtideligt eller virker moralsk udi i kampen for miljøet.

Med old-school mener han, at produktet kombinerer to utrendy ting: en blyant og noget frø.

I dag kan folk jo bare købe en krydderurt i supermarkedet. Og mange mennesker skriver med kuglepenne i stedet for blyanter.

Opdaget på iværksætter-site

Jonathan Løw opdagede krydderiblyanten på internettet på sitet Kickstarter.com.

Her kan folk lægge ideer ud og bede andre vurdere ideernes potentiale. Og folk kan så investere lidt småpenge i ideer, de kan lide.

Der var stor opbakning til krydderiblyanten. Og derfor gik de tre robotstuderende i gang med at udvikle en robot, der kan producere blyanterne.

Vil gerne have produktionen hertil

Blyanterne findes i flere forskellige varianter, og blyanterne bliver lavet i USA med hjælp af robotten i Minnesota.

Men planen er, at Jonathan Løw og hans partner, Michael Stausholm, får en robot til Danmark, så blyanterne kan laves her i stedet for at fragtes over Atlanten.

Generation 2 udi plant …

Det stopper ikke ved bæredygtige, genanvendelige blyanter.

- De tre robotstuderende er meget nørdede, og de finder på mange ting, så der er flere produkter på vej, siger Jonathan Løw.

Amerikanerne arbejder med at lave gavepapir, som man kan 'plante' i haven, og så få blomster til sommer. I dag smider mange mennesker jo bare gavepapiret væk.

- Det kan måske være generation 2. hos os. Det skal ikke alt sammen være noget med at plante ting. Men det handler om at få liv og glæde ud af et produkt efter den primære anvendelsesform, siger Jonathan Løw.

Organisation og europæiske drømme

De to danske iværksættere er ved at etablere en organisation, der på sigt skal stå for alt med krydderiblyanten.

Organisationen skal også kigge efter andre produkter, der arbejder med bæredygtighed på en anderledes måde.

Det er også planen at brede budskabet om genanvendelse til andre EU-lande. I første omgang kigger danskerne på Belgien, Slovenien og Spanien.

Facebook
Twitter