Superbakterier kan rydde op efter olieudslip

Nordmænd vil udvikle biologiske kapsler, der kan hjælpe naturens bakterier med at fjerne olieforurening.

Biologen Roman Netzer og hans kolleger på SINTEF i Norge har fundet ud af, hvordan man kan sætte ekstra gang i naturens egen nedbrydning af olieforurening. Her står han i SINTEF's 'oliebibliotek'. (Foto: Thor Nielssen / SINTEF © SINTEF)

Mange af os husker billeder af døende havpattedyr, fisk og fugle smurt ind i tyk sort olie, når en stor olieforurening til havs rammer kysten.

Den første oprydning foregår normalt med kost og skovl. Det er straks sværere med den forurening, der når at trænge ned i sandet og ikke længere er synlig.

Men den forurening kan naturen faktisk selv klare at rydde op efter, hvis den får lidt hjælp af effektive bakterier. Det viser ny forskning fra det norske forskningsinstitut SINTEF i Trondheim.

En kapsel med mad til bakterierne

Det er ikke nyt, at naturen bruger planter, bakterier og enzymer til at nedbryde dele af en forurening.

Det nye er, at naturen kan arbejde meget mere effektivt, hvis bakterierne får et lille skub i form af ekstra næringsstoffer, fosfat og kvælstof.

- Vi tror, at vi i sidste ende vil kunne udvikle biologiske kapsler, der kan klæbe sig til sten langs kysten og frigive næringsstoffer efter behov, således at bakterierne har ideelle vækstbetingelser, siger biolog Roman Netzer fra SINTEF til forskningssitet Gemini.no.

Efterlignede tidevandet i 16 tanke

Forskerne har fundet frem til forskningsresultatet ved at fylde 16 tanke med havvand, naturlige bakterieflora og olie.

De har så efterlignet naturens nedbrydning ved at udskifte havvandet, ligesom tidevandet, for at få nok ilt og næringsstoffer i tankene.

I begyndelsen skete der ikke rigtig noget, selv om forskerne satte temperaturen op og justerede på 'tidevandet'.

Først da forskerne gav bakterierne lidt ekstra næring i form af fosfat og kvælstof, satte det gang i nedbrydningen.

Olie er ikke bare olie

Forskerne i Trondheim har adgang til et 'oliebibliotek' med mange forskellige typer olie.

Og man ved, at nedbrydningen af olie er forskellige fra type til type.

I forskningsprojektet skal man finde frem til, hvordan firmaer og myndigheder ud fra olietypen kan vælge den helt rette måde at rydde op på efter en olieforurening.

Olieudvinding i nye sårbare havområder

Forskerne skal også finde frem til de rette værktøjer, når den første oprydning med skovl og kost er overstået.

Og der kan naturen selv effektivt tage over med lidt hjælp.

- Vi mener, at vores viden vil være af stor betydning for olieselskaberne, ikke mindst fordi de nu er ved at udvide deres aktivitet i de sårbare nordlige områder omkring Barentshavet, siger Roman Netzer.