Supermarkeder går nu efter bæredygtig palmeolie

Nyt dansk initiativ skal hjælpe truede dyr, natur og lokalbefolkningen i lande med palmeolie-plantager.

Omkring 85 procent af verdens palmeolie bliver produceret i Malaysia og Indonesien. Olieplantagen på billedet er fra Malaysia. (Foto: Graig © Wikimedia Commons / Graig)

I fremtiden vil de store supermarkedskæders egne produkter inden for især fødevarer være produceret med palmeolie, der er bæredygtig.

Det vil sige, at man ikke har fældet truet regnskov i Sydøstasien for at få plads til palmeolie-plantager, der bliver plantet regnskovstræer andre steder i landene, ligesom man begrænser brugen af sprøjtemidler - til gavn for både truede dyr, naturen og lokalbefolkningen.

Det er intensionen med et nyt initiativ, som detailhandlens brancheorganisation Dansk Erhverv er blevet enige om sammen med De Samvirkende Købmænd med Dagrofa og Reitan Distribution, Dansk Supermarked og Coop.

Ministre har ønsket en aftale

Siden slutningen af marts har partnerne mødtes jævnligt for at tale om, hvordan man kan fremme ansvarligt produceret palmeolie.

Det er blandt andet noget som både den nuværende fødevareminister Dan Jørgensen og hans to forgængere har skubbet på for.

Blandt andet efter at en rapport fra Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug på Aarhus Universitet i april 2013 pegede på, at Danmarks forbrug af palmeolie (og sojabønner) belaster natur og lokalbefolkningen.

Og nu er detailhandelen klar.

International certificering for palmeolie

Flere af kæderne har i forvejen fokus på bæredygtig palmeolie, men de øger indsatsen med det nye initiativ.

- Der er ikke tale om et konkret fælles mål i initiativet, da vi gerne vil skabe rum for, at virksomheder kan rykke fra det niveau, de er på, oplyser Louise Koch, CSR-chef (samfundsansvar) i Dansk Erhverv til dr.dk/viden.

Men supermarkedskoncernerne vil i deres palmeolie-politik arbejde ud fra den mest udbredte og internationalt anerkendte standard for certificeret bæredygtig palmeolie, Round Table for Sustainable Palm Oil (RSPO).

Forbrugeroplysning kan presse mærkevarer

Samtidig vil man arbejde for at få forbrugerne til at efterspørge flere varer produceret med bæredygtig palmeolie.

Det kan måske få mærkevareproducenter til også at lægge produktionen om, så initiativet også får betydning for andre end bare supermarkedskædernes egne produkter.

Behovet for palmeolie stiger markant

Behovet for palmeolie stiger voldsomt i hele verden. Palmeolie bliver brugt i mange fødevarer og sæbeprodukter, og når der på deklarationen står vegetabilsk olie, er der normalt tale om palmeolie.

Supermarkedskæden Rema 1000 besluttede i 2013, at kædens egne produkter ved udgangen af 2015 kun indeholder bæredygtig palmeolie.

I Sverige, Holland, Frankrig og Storbritannien er der initiativer, som også skal sikre, at al palmeolie er ansvarligt produceret senest i 2015.

Facebook
Twitter