Tesla vil sælge tagsten med indbyggede solceller

Solcelle-tagsten er en fin ide, mener ekspert. Men den er prøvet før uden succes - og får konkurrence fra store solcelle-projekter.

Teslas fremtidshjem: Solceller på taget, der lader bilen og husets batteri op med vedvarende energi.

At internettet i weekenden skulle koge over af begejstring for noget så relativt kedelig som tagsten, havde de fleste nok ikke set komme. Men når det er Tesla-bossen Elon Musk, der snakker, spidser folk ører.

Og fredag talte han ved et pressemøde om Teslas nye produkt: Tagsten med indbyggede solceller kaldet Solar Roof - eller soltag på dansk.

- Der er omkring fire til fem millioner nye tag i USA om året, og omkring 20 gange det på verdensplan. Så man kan forestille sig, at folk med tiden vil skifte deres tag ud med solenergi. Hvorfor ikke?, spurgte han.

For at understrege pointen var husene omkring pressemødet, der blev holdt i kulisserne til tv-serien Desperate Housewives, alle blevet udstyret med solcelle-tagstenene i dagens anledning.

Gør solpaneler attraktive

Musks tale handlede om at gøre for solceller, hvad Tesla ifølge ham har gjort for elbilerne. Alt sammen for at redde planeten fra global opvarmning.

- Vi bliver nødt til at gøre solpaneler lige så attraktive som elbiler er blevet, sagde han.

- Hvis du installerer solenergi på dit hus, skal du være stolt og have lyst til at hente naboerne og sige: Se mit fede tag. Det er ikke noget man hører tit.

Soltaget kan næsten holde evigt

Teslas strategi er helt officielt at hjælpe verden bevæge sig over i mod bæredygtig energi.

Planen for at redde fremtiden er delt op i tre kategorier: Energiproduktion, energiopbevaring og transport.

Og løsningen på den første er altså solcelle-tagsten af glas produceret af det Tesla-ejede SolarCity, på en fabrik der åbner i staten New York næste år.

Solcelle-tagstenene skal ifølge Elon Musk se bedre ud end normale tagsten, generere strøm, isolere bedre og holde længere - og "koste mindre at installere end et normalt tag plus prisen for elektricitet."

Solcelle-tagstenene er lavet af glas og delvist gennemsigtige. Her kan man se solpanelet gennem overfladen. (Foto: DR Viden/Screengrab)

Solcelle-tagstenene kommer i fire varianter, som alle er baseret på glas. Og er dermed ifølge Elon Musk alle mere holdbare end traditionelle tagsten. Faktisk mener han, at Teslas tagsten kan holde næsten evigt - og i hvert fald i 50 år.

Strømmen fra solcelle-tagstenene bliver så overført til ens elbil - gerne en Tesla selvfølgelig - eller til et stort batteri.

I det her tilfælde næste generation af Teslas to hus-batterier - Powerwall 2 og Powerpack 2, der begge har fået voldsomme opgraderinger på kapaciteten.

God ide der bliver svær at udføre

Frederik Krebs, der er professor ved DTU Energi og ekspert i solceller, køber ideen med solcelle-tagsten, men har set den fejle før.

- Tagsten med solceller i har været en ide, lige så længe jeg kan huske. Men i praksis er der nogle udfordringer. For et hus bevæger sig, og tagsten er designet til at give sig. Og du skal lave en elektrisk forbindelse mellem hver tagsten, der ikke må ryge, siger han.

- Jeg skal ikke sige, at det ikke kan lade sig gøre. Men jeg tror, mange vil blive kede af det.

Han frygter, at Teslas tagsten mister forbindelsen til hinanden, og det derfor bliver svært at få dem til at fungere i årtier, som solpaneler i dag gør. Der tror han mere på store facade-elementer og vinduespartier med indbyggede solceller.

Eller at solenergien kommer i stikkontakten fra store solkraftværker i mellemøsten, hvor solen altid skinner.

- Det er hovedkonklusionen. Men det kan da godt være, at Elon Musk og Tesla har regnet den ud. Vi får se, siger han.

  • Teslas Powerpack 2 er fordoblet i kapacitet i den nye udgave.
  • Powerwall 2's kapacitet bliver også væsentligt forbedret. (© Tesla)
1 / 2

Energiopbevaring er fremtiden

Til gengæld er Frederik Krebs begejstret for tanken - og ikke mindst muligheden for - at opbevare energi i hjemmet.

- Der hvor Tesla kan transformere det her felt, er med troen på batteriforskningen, så lagringsproblematikken kan overkommes. Det er Teslas store bidrag. De har gjort lagring muligt hvor det ikke var det før, siger han.

- Tagstenene bliver en reklame, en branding af solenergi, mens lagringsdelen bliver succesen.

Ifølge ham kommer den type teknologi snart til at handle om at erstatte bæredygtig teknologi med bæredygtig teknologi, der gør tingene bedre. Og her kommer tagstenene ifølge ham lidt skævt ud.

For der er en masse udfordringer med at sætte tagstenene op og med at bruge dem.

- Men hvis prisen er rigtig, er gratis energi altid godt, siger Frederik Krebs.

Pris og teknologi er endnu ukendt

Men netop en pris på Teslas "soltag" kender vi endnu ikke. Og selskabet har heller ikke beskrevet i detaljer hvordan tagstenene virker endnu.

Strategien er dog, ligesom med Teslas biler, helt klar. Det handler om at udvikle et produkt, som velhavende mennesker finder attraktivt, hype det og bruge erfaringer og indtjening til at lave en produkt til masserne.

Indtil videre venter masserne stadig på en god elbil, der er til at betale. Fremtiden må vise, hvor vi ender med Teslas soltag.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter