Varmere vejr gør det sværere for fly at lette

Den globale temperatur stiger, og det gør det sværere for fly at lette i fremtiden.

Når temperaturen stiger, bliver det sværere for fly at komme på vingerne, fortæller forskere i et nyt studie (© Scanpix)

Vi skal vænne os til at pakke lettere, hvis vi vil ud at flyve.

Sådan er fremtidsudsigterne ifølge et nyt studie, hvor forskere fra University of Columbia har undersøgt det varmere klimas effekt på flytransporten.

Flyet letter langsommere i varmt vejr

Når et fly skal lette, skal det lave en kraft opad, hvilket sker ved at vingerne tvinger luften til at bøje nedad, og det løfter flyet opad.

Men når temperaturen er høj, vil luften være mindre tæt og dermed veje mindre, og så bliver løftekraften på flyets vinger også mindre.

Dermed får flyene sværere ved at lette, og det vil især få betydning for de tunge fly, som i forvejen skal bruge længere startbaner til at opnå en fart, der er høj nok til at få flyet i luften.

Varme dage betyder mindre bagage og færre passagerer

Fremtidens varmere temperaturer vil derfor medføre flere dage om året, hvor flyselskaber må begrænse den vægt, de læsser ombord på deres fly.

Helt konkret vil det betyde, at der kommer strammere vægtbegrænsninger på bagagen og at færre passagerer kan komme med ombord, medmindre der inden da bliver bygget længere startbaner eller designet mere aerodynamiske fly.

Klimamodel forudser 50 til 200 procent flere dage med vægtbegrænsninger

For at vurdere, hvor slemt problemet reelt kan blive, brugte forskerne en klimamodel til at forudse sommertemperaturer i fire store, amerikanske lufthavne under den forudsætning, at der kun bliver gjort minimalt for at mindske den globale opvarmning.

Derefter sammenlignede forskerne fremtidstemperaturerne med de temperaturgrænser, der allerede nu er for, hvornår forskellige vægtbegrænsninger indføres i de pågældende lufthavne for et Boeing 737-800 fly.

Og de fandt, at alle fire lufthavne vil have mellem 50 og 200 procent flere dage med vægtbegrænsninger i årene 2050 til 2070 sammenlignet med det antal dage, de har nu.

Phoenix lufthavn ville gå fra næsten ingen dage til 20 eller flere per år, og lufthavne i New York, Washington D.C. og Denver vil gå fra omkring 12 årlige dage med vægtbegrænsninger til et par dusin mere per år i fremtiden.

Facebook
Twitter