Volkswagen-skandalen: Hvordan verdens største bilproducent snød sig til fremskridt

BAGGRUND: Volkswagen har snydt verden. Millioner af biler forurener mere end vi troede, og vores miljølovgivning kan vise sig at være en joke. Her er alt det du skal vide om den største bilskandale i nyere tid.

Volkswagen har snydt på vægten for at komme foran og har samtidigt afsløret, at vores regler for udledning af gasser er et spil for galleriet. (Foto: JULIAN STRATENSCHULTE © Scanpix)

Den tyske bilgigant Volkswagen (VW) befinder sig midt i et større stormvejr, fordi selskabet er blevet taget i at snyde på miljø-vægtskålen.

VW beskyldes nemlig af de amerikanske miljømyndigheder for i hemmelighed at have pillet ved softwaren i motorerne på en række dieselbiler, som kan få dem til at forurene mindre under tests.

Desværre for VW blev snyderiet dog opdaget i sidste uge af det amerikanske miljøagentur EPA.

Her er skandalesagens seks kernepunkter:

  1. 1

    Siden 2008 har Volkswagen installeret snydesoftware i deres dieselbiler for at kunne levere grønne biler, der stadig kørte godt og langt på literen.

  2. 2

    Snyderiet skulle omgå de amerikanske tests for de såkaldte NOx-gasser, der er farlige for mennesker. Det virkede i over syv år, men blev opdaget af en tysk organisation.

  3. 3

    Det omfattende bedrag har vist sig at gælde størstedelen af VW-koncernens biler. Bedrageriet kan også omfatte andre bilproducenter.

  4. 4

    Skandalen har sat spørgsmålstegn ved EU-landenes miljømyndigheder. For de har ikke opdaget problemet på trods af, at EU's regler er lige så stramme som de amerikanske.

  5. 5

    Ny og strammere lovgivning, som er på vej, kan betyde dieselbilens endeligt.

  6. 6

    Dieselskandalen kan være den hjælpende hånd, som elbilerne har brug for.

For at forstå sagen, begynder vi med at forklare hvordan Volkswagen kunne snyde en hel industri - i mere end syv år.

Hvordan har Volkswagen snydt?

Volkswagen brugte snydesoftware til at omgå emissionstests. Se her hvordan de gjorde. (Grafik Mie Hvidkjær)

Ifølge EPA har VW snydt testsystemerne ved at omprogrammere computerne i deres dieselbiler. Et snyderi der har fundet sted i hvert fald siden 2008.

Computeren har ved hjælp af særlig programmering kunnet mærke, om bilen var ved at blive testet.

Ifølge EPA’s egne regler skal udledningstest nemlig udføres under bestemt omstændigheder. Trykket i bygningen skal fx være det samme altid, så resultaterne ikke påvirkes. Disse omstændigheder har softwaren kunnet mærke og har indstillet motoren til at være så miljøvenlig som muligt, mens testen foregik.

Så snart testen var overstået, hoppede computeren over på et andet program, og bilerne blev langt mindre miljøvenlige. I nogle tilfælde lukkede de pludselig op til 40 gange så meget NOx gas ud, som det testede.

Grænseværdierne for udledning af fx NOx-gasser er ekstremt lave i Europa og USA. Det har gjort moderne dieselmotorer mere og mere komplekse.

For selv om dieselmotorer er gode til at køre langt på literen, producerer de større mængder giftige NOx-gasser end fx benzinbiler.

For at komme reglerne i møde, har bilproducenter som Volkswagen tilføjet dieselmotorerne avancerede og kostbare dele, der skal reducere NOx udledningen ved at efterbehandle udstødningen.

Problemerne med at overholde grænseværdierne i USA og samtidigt levere billige, brændstofbesparende biler, kombineret med et amerikansk bilmarked, der i forvejen var skeptisk overfor dieselmotorer, har sandsynligvis lokket Volkswagen til at snyde på vægten.

Hvis skyld er det?

Indtil forleden var VW-chefen Martin Winterkorn et billede på tysk topkvalitet. ordentlighed og perfektionisme. Nu forlader han sin stilling på grund af fusk. (Foto: FABRIZIO BENSCH © Scanpix)

Lige nu er det svært at sige præcist hvilke biler, som har haft snydeprogrammet installeret.

De amerikanske miljømyndigheder har i hvert fald beordret 482.000 biler tilbagekaldt.

Det drejer sig om VW Jetta, VW Golf, VW Beetle og Audi A3 fra 2009-2015 og VW Passat fra 2014-2015. Bilerne har det tilfælles, at de alle er udstyret med en VW-dieselmotor med modelnavnet EA189.

Volkswagens nu afgåede direktør Martin Winterkorn har dog forklaret, at dieselmotoren sidder i op mod 11 millioner biler på verdensplan.

Ifølge Detroit News vil de amerikanske miljømyndigheder EPA også udvide deres undersøgelser til også at indbefatte andre motorer. De vil blandt andet undersøge en 3.0 liters V6-diesel, der sidder i Audi Q5, A6, A7 og A8 samt i Porsche Cayenne.

Derudover har flere lande, heriblandt Italien, Frankrig og Sydkorea igangsat undersøgelser, der skal afklare, om VW også har snydt der. I Danmark kalder transportminister Hans Christian Schmidt (V) det en meget alvorlig sag:

- Vi kan ikke indlede en undersøgelse på egen hånd. Men når det er sagt, så følger Trafik- og Byggestyrelsen sagen, siger han til Ritzau.

Har andre producenter også snydt?

Greenpeace-aktivister demonstrerer i forbindelse med skandalen ved indgangen til Volkswagen's hovedsæde i Wolfsburg, Tyskland. (Foto: JOHN MacDougall © Scanpix)

Det er endnu uvist, om VW er den eneste bilfabrikant, som har pillet ved sin software.

BMW, Toyota, Honda og Renault har alle afvist, at de også skulle manipulere miljøtests som VW.

I USA er det amerikanske miljøagentur EPA i samarbejde med miljø-myndighederne i Californien begyndt at kalde andre diesel-biler ind til tests, der skal afgøre, om VW står alene med snyderiet.

Ifølge EPA har VW snydt testsystemerne ved at omprogrammere computerne i deres dieselbiler. Et snyderi der har fundet sted i hvert fald siden 2008.

Computeren har ved hjælp af særlig programmering kunnet mærke, om bilen var ved at blive testet.

Ifølge EPA’s egne regler skal udledningstest nemlig udføres under bestemt omstændigheder. Trykket i bygningen skal fx være det samme altid, så resultaterne ikke påvirkes. Disse omstændigheder har softwaren kunnet mærke og har indstillet motoren til at være så miljøvenlig som muligt, mens testen foregik.

Hvorfor opdagede vi det ikke?

- Det er ligesom den dag, man som barn finder ud af, at Superman alligevel ikke kan flyve. Så hård er dommen fra Søren Jacobsen, der har en særlig passion for VW.

Den måde moderne biler testes på, gør det let at omgå dem. De testes nemlig oftest ikke under virkelige omstændigheder.

I stedet bliver udledningsgasser testet under nøje definerede omstændigheder, som bilfabrikanterne kender indgående.

Desuden er reglerne i fx EU stærkt påvirkede af en meget magtfuld lobbyistgruppe, der repræsenterer bilproducenternes interesser.

Og de har ingen lyst til at skulle teste deres biler i den virkelige verden.

For de moderne emissionsregler er ekstremt svære at overholde uden at bilerne bliver ekstremt dyre. Alternativet er meget grønne og meget sløve biler.

Kan skandalen kickstarte elbilens fremtid?

Sådan så Folkevognen ud i 1978. Billedet af vognen og de ansatte er taget på fabrikken i Wolfsburg i Vesttyskland. (Foto: NP © Scanpix)

Selv om VW-skandalen er katastrofal for Tysklands stolthed og dieselbilen generelt, kan den vise sig at være lige præcis hvad elbilerne har brug for.

For i takt med at dieselafsløringerne ruller ind, vender verdens befolkning sig væk fra de svinende dieselmotorer og hen mod renere alternativer.

Men det logiske næste skridt, som forbrugerne kan tage, er mod elbilen. Den går lige nu sin sejrsgang i form af Tesla Model S og Nissan Leaf, der begejstrer anmeldere og købes som aldrig før.

Det kan betyde, at dieselbilen, som vi kender den i dag, kan være på vej i graven.

Godt nok er bilerne undtaget afgift mange steder, hvilket giver dem en fordel i forhold til biler med forbrændingsmotorer, men de kan snildt konkurrere med dieselbilerne på deres grønne profil.

Udviklingen inden for batteriteknologi og elmotorer går stærkt, og i mange lande satses der på det elektriske alternativ, som i hvert fald ikke udleder NOx og CO2 fra udstødningsrøret.

Hvor den grønne energi til elbilerne så skal komme fra, mangler stadig at blive endeligt besvaret.

Facebook
Twitter