Nasa opdager jordlignende planet, som kan indeholde vand

Nasa-teleskopet Tess har fundet en exoplanet, der måske indeholder vand i flydende form.

En illustration af planeten TOI 700 d, som ifølge Nasa har mulighed for at besidde flydende vand. (Foto: handout © Ritzau Scanpix)

Nasas rumteleskop Tess har for første gang fundet en exoplanet, der minder om Jorden, og som potentielt kan indeholde vand i flydende form.

Det skriver Nasa i en pressemeddelelse.

Planeten, som bliver kaldt TOI 700 d, ligger i den såkaldt beboelige zone. Det betyder, at den er så tæt på den stjerne, den kredser om, at temperaturen er tilpas til, at der kan eksistere flydende vand på den.

Dermed er betingelserne for liv (som vi kender det) tilstede.

TOI 700 d er på størrelse med Jorden.

Stjernelys afslører exoplaneter

TOI 700 d ligger knap 100 lysår fra Jorden. Et lysår er den afstand, som lyset tilbagelægger på et år.

Det er alt for langt væk til, at astronomer - selv ved hjælp af et rumteleskop - kan opdage planeten med de blotte øjne.

I stedet bruger de en indirekte metode, kaldet formørkelsesmetoden, til at analysere data fra Tess.

Når en planet bevæger sig ind foran en stjerne, dæmper den stjernelyset en smule set fra Jorden. Der sker et dyk i stjernelyset.

Forskere holder øje med dykket: Hvor kraftigt er det? Hvor ofte finder det sted?

De oplysninger kan de bruge til at regne ud, om der er tale om en planet og hvor langt væk, den befinder sig.

Forskere har tidligere fundet vand på exoplanet

Nasa opsendte Tess-teleskopet i april 2018. Siden har data fra teleskopet afsløret flere exoplaneter.

Men det er altså første gang, at Tess opdager en jordlignende planet, der ligger i den beboelige zone.

Inden Tess nåede dets forgænger - Kepler-teleskopet - at finde næsten 3.000 exoplaneter ud af de omkring 4.000, som forskere kender til.

De fleste af dem ved vi ikke meget om. Faktisk kender vi kun deres størrelse. Men i nogle tilfælde er det lykkedes forskere at studere dem nærmere.

Blandt andet i 2019 da forskere for første gang fandt vand, i form af vanddamp, på en exoplanet, der minder om Jorden.