Asteroide udslettede oldtidsby med en kraft langt større end en atombombe

Sådan en asteroide rammer formentligt Jorden med 100-200 års mellemrum, siger ekspert.

Forskere sammenligner asteroidenedslaget i oldtidsbyen Tall el-Hammam med en eksplosion over Sibirien i 1908, som ødelagde 2000 kvadratkilometer skov. (Foto: ANDRZEJ WOJCICKI © Scanpix)

For cirka 3.600 år siden tonsede en asteroide ned i byen Tall el-Hammam, som lå ved Jordanfloden i Mellemøsten.

Cirka fire kilometer over Jorden eksploderede stenen. Temperaturen steg voldsomt, og det førte til ildebrand i byen og en storm værre end de værste tornadoer, vi kender til i dag.

Der var formentlig ingen af byens 8.000 mennesker eller dyr, der overlevede.

Sådan beskriver en række amerikanske forskere hændelsen i en ny undersøgelse.

- Sådan en type asteroide rammer nok Jorden med 100-200 års mellemrum, siger astrofysiker ved Niels Bohr Institutet Uffe Gråe Jørgensen.

- Men det er temmelig sandsynligt, at mange af nedslagene rammer ned i områder på kloden, hvor de ikke gør stor skade, fortsætter han.

Alligevel bør vi ifølge Uffe Gråe Jørgensen tage den her type asteroider og andre såkaldte nærjordsobjekter seriøst.

Nærjordsobjekter er objekter som asteroider og kometer, hvis baner kommer tæt på Jorden.

- Selvom sandsynligheden ikke er stor, så kan skaderne være enorme, siger han.

Kraftigere end Hiroshima-bomben

Arkæologer og andre arbejdere har brugt næsten 15 år på udgravningsarbejde ved Tall el-Hammam.

- Ud fra en masse geologiske fund, blandt andet dråber af smeltet jern, kan forskerne se, hvor varmt det har været, og hvad for et objekt der har været tale om, siger Uffe Gråe Jørgensen.

- Undersøgelsen og resultatet ser ganske fornuftigt ud, fortsætter han.

Forskere sammenligner asteroidenedslaget i Tall el-Hammam med meteorstenen, som eksploderede over Tunguska-floden i Sibirien i 1908. Den ødelagde 2000 kvadratkilometer skov og lagde omkring 80 millioner træer ned.

Den eksplosion var mange gange kraftigere end atombomben, der blev sendt ned over Hiroshima i Japan under 2. Verdenskrig.

Nogle forskere regner Tunguska-eksplosionen for at være 185 gange kraftigere end Hiroshima-bomben, mens andre siger 1.000 gange større.

Det er ifølge Uffe Gråe Jørgensen svært at svare på, hvad der er korrekt, da der er usikkerhed om den viden, vi har om eksplosionen. Og selvom kraften var større, kan man ikke sammenligne skaderne med Hiroshima.

- Når man detonerer en atombombe som for eksempel ved Hiroshima, så timer man højden, så den eksploderer i en højde, hvor den ødelægger mere, siger Uffe Gråe Jørgensen.

Vi bliver snart klogere på nærjordsobjekter

På grund af teleskoper og andet teknologi kender vi i dag til de fleste af nærjordsobjekterne, der er over en kilometer i diameter, og i fremtiden bliver vi endnu klogere på dem.

- Man er ved at bygge et nyt teleskop med navnet Large Synoptic Survey Telescope (LSST). Det har et kamera, som kan scanne en meget stor del af himlen på én gang. Idéen med det er at se, om der er nogle objekter med kurs mod Jorden, siger Uffe Gråe Jørgensen.

Der findes dog en del, som er så små, at vi ikke kan opdage dem med vores teleskoper.

- Både Tunguska-objektet og den meteorsten, der ramte Tall el-Hamman, er for små til, at vi vil kunne opdage dem i tide, siger Uffe Gråe Jørgensen.

Hvert andet år går forskere på tværs af landegrænser sammen for at forberede sig på, hvordan de kan forhindre katastrofer med asteroider og kometer. Det kan du læse mere om her.