Første glimt af menneskeart og af sort hul: Her er årets største videnskabsfund

Tidsskriftet Science og dets læsere har kåret årets videnskabelige højdepunkter.

Det ser måske ikke ud af meget, men folkene fra Science var ikke i tvivl om, at dette var årets videnskabelige gennembrud. (© Event Horizon Telescope collaboration)

Hvert år udnævner det videnskabelige tidsskrift Science årets helt store videnskabelige gennembrud. Folkene på Science og læserne får hver lov til at udvælge en vinder.

I år har gennembrud indenfor alt fra HIV-medicin til kunstig intelligens, der spiller poker, kæmpet om at vinde en førsteplads.

Nu er stemmerne talt op, og vinderne er fundet.

Hos læserne er det denisova-mennesket, der løber med førstepladsen. Denisova er en fortids-fætter til det moderne menneske, som vi blev meget klogere på i 2019.

I starten af 2019 lykkedes det blandt andet en gruppe forskere at fastslå at, en gammel kæbeknogle stammede fra denisova-mennesket ved at undersøge protein fra knoglen.

Og senere på året lavede en anden gruppe forskere et computerskabt billede, der viser hvordan denisovanerne måske så ud.

Mikkel Heide Schierup, der professor på Center for Bioinformatik på Aarhus Universitet, tror især, at det er det computerskabte billede, der er grunden til, at læserne har valgt denisovanerne, som året største gennembrud.

- Som forsker synes jeg, at kæbeknoglen er det mest interessante. Men jeg tror, mange mennesker bedre kan forholde til, at det er et billede. Man kan jo se, at det ligner os, siger han.

Med 50 procent af stemmerne blev nyhederne om denisova-mennesket en klar vinder blandt Sciences læsere.

Folkene bag Science valgte dog en helt anden vinder.

Læsere og journalister er slet ikke enige

Her var det nemlig et billede af et sort hul, der løb med førstepladsen. Billedet var resultatet af mange års forskning, hvor flere universiteter og forskere har bidraget til, at det var muligt at skabe det.

At det sorte hul vinder, forstår Marianne Vestergaard godt. Hun er lektor på Niels Bohr Institutet, hvor hun forsker i tunge sorte huller.

- Jeg er nok lidt farvet af mit fag. Men det her er kæmpestort. Jeg havde ikke troet, at jeg skulle opleve at se et sort hul, siger hun og fortsætter: - Jeg vil faktisk kalde det for det største gennembrud de seneste 50 år. Hvis det ikke lige var fordi, vi havde fundet gravitationsbølger i 2015, som nok er større.

Selvom Marianne Vestergaard er begejstret for billedet af et sort hul, forstår hun godt, hvorfor læserne ikke deler den samme begejstring.

- Einstein fremlagde teorien om sorte huller for over 100 år siden, og billedet beviser den teori. Jeg tror, det er langt nemmere for folk at relatere til en nyhed om menneskets forhistorie end en sløret ring af lys, siger hun.

Billedet af det sorte hul fik kun syv procent af læsernes stemmer, og var derfor meget langt fra at snuppe den førsteplads.