Forskere finder spor efter 'livets byggesten' fra rummet

Fund styrker teorien om, at livet ikke opstod på Jorden, men rejste hertil med meteoritter.

Det er her i Makhonjwa-bjergene i Sydafrika, at forskerne har fundet spor efter ikke-jordisk liv. De fandt det i det område i bjergene, der kaldes for "The Barberton Greenstone Belt". (© Tony Ferrar via Unesco)

Opdateret: Overskriften på artiklen blev, efter henvendelser fra læserne, ændret den 1. juni 2019 til den nuværende overskrift, da der ikke helt var dækning for den.

I den østlige del af Sydafrika ligger Makhonjwa-bjergene.

Det er i disse bjerge, at forskere tidligere har fundet nogle af de allerældste tegn på liv her på Jorden. Og nu har en række franske og italienske forskere også fundet tegn på, at meteoritter, der styrtede ned i området for milliarder af år siden, medbragte nogle af livets mest basale byggesten.

Det offentliggjorde de for nyligt i en forskningsartikel.

Fundet vækker begejstring hos Christian Mac Ørum, der er palæontolog ved Statens Naturhistoriske Museum og forsker i det tidlige liv her på Jorden.

- Fundet bekræfter den hypotese, der antager, at livet er kommet til Jorden ude fra rummet. Nu er der for første gang fundet evidens for, at livets mest basale byggesten, kulstof, rent faktisk er blevet tilført Jorden på den her måde så tidligt i planetens historie. For mig at se kunne det her være tegn på, at livet findes universelt, siger han.

Kun fundet byggeblokkene

De franske forskere understreger, at det altså ikke er deciderede rester af liv, de har fundet. Det er blot de byggesten, der skal til, for at livet kan eksistere.

Alt liv, som vi kender det, har nemlig brug for, at grundstofferne kulstof, hydrogen, nitrogen, oxygen, fosfor og svovl er til stede. Uden dem kan vores kroppe ikke bygge de nukleinsyrer, vores DNA består af - og som er grundlaget for liv på Jorden.

Og i dette tilfælde, er det altså et millimeter-tyndt lag i bjergsiden, der netop indeholder de her organiske byggesten, som forskerne har opdaget.

Men laget indeholder mere end det.

Forskerne har nemlig også fundet såkaldte “spineller” i laget - et mineral, man typisk finder i meteoritter. Og lige netop de spineller her er krystalliseret på en måde, der ikke kan ske her på Jorden.

Derfor er forskerne ret sikre på, at de organiske byggesten ikke er opstået på vores planet.

Opdaget med det blotte øje

Men hvordan finder man egentlig det her organiske materiale? Det er vel ikke bare en sten, man tilfældigvis samler op på stranden.

- Jo, det er det på en måde, forklarer Christian Mac Ørum.

- Forskerne bag opdagelsen har været på en god gammeldags felt-ekspedition og har opdaget det millimeter-tynde lag med det blotte øje. De har møjsommeligt målt lagene i klippen op, og så har de taget prøver med hjem til laboratoriet, siger han.

Men forskerne har naturligvis vidst lidt om, hvilke områder i bjergene de skulle lede i, uddyber han. For det er alment kendt, at der er styrtet mange meteoritter ned her.

Blandt de ældste klipper på kloden

Fordi de tektoniske plader under kontinenterne her på Jorden hele tiden er i bevægelse, ser overfladen ikke ud, som den gjorde for milliarder af år siden. Bjergkæder og kontinenter er opstået og forsvundet igen.

Men få steder på Jorden har en række bjergformationer formået at overleve i næsten fire milliarder år. Det gælder Isua-området på Grønland, Hamersley i Australien og Makhonjwa-bjergene i Sydafrika, forklarer Christian Mac Ørum.

- Derfor er det også her, forskerne kan finde spor af helt tidligt liv, som de er nødt til at lede efter, hvis de vil finde beviser for, at livet ikke opstod på Jorden, men kom fra rummet, slutter han.