Forskere undersøger 429 millioner år gammelt øje: Ligner nutidens biers

Det fossile øje tilhørte et uddødt havdyr.

Flere af grundelementerne i insekter som biers øjne var allerede til stede i leddyret trilobitten for 429 millioner år siden. (Foto: v2osk © Unsplash.com)

Øjet er et ekstremt komplekst organ, og noget tyder på, at det har været sådan i flere hundrede millioner år.

Forskere fra Universität zu Köln i Tyskland har undersøgt et øje, der er intet mindre end 429 millioner år gammelt.

Øjet, der kommer fra et fossil af leddyret trilobitten, var stadig intakt, og dermed kunne forskerne undersøge øjets forskellige dele og detaljer.

- De har kunnet se, hvor stor linsen er, og de har kunnet se, hvor store de individuelle enheder i øjet er, siger Christian Damsgaard, der er ph.d. og adjunkt ved Aarhus Institute of Advanced Studies og Sektion for Zoofysiologi

Han har blandt andet forsket i øjets udvikling.

Forskerne bag undersøgelsen kunne se, at flere af de dele, som findes i nogle nulevende dyrs øjne, for eksempel øjnene hos krebsdyr, guldsmede og bier, også var til stede i trilobittens øje.

- Dermed kunne de konkludere, at flere af mange grundelementer i øjne har været til stede allerede for 429 millioner år siden, siger Christian Damsgaard.

- Så det bidrager med en brik til vores tidsmæssige forståelse af, hvornår og hvordan øjet udviklede sig, fortsætter han.

Øjnene har ændret sig siden

Selvom grundelementerne var til stede for så mange år siden, betyder det ikke, at øjets funktion eller form ikke har ændret sig gennem tiden.

- Der findes jo dyr, som har bedre eller dårligere syn, som stadig har de her elementer. Men det betyder, at på det her tidspunkt i evolutionen var der allerede nogle af de vigtigste elementer i øjnene på plads, siger Christian Damsgaard.

Øjet har i mange år været en stor diskussion blandt evolutionister og kreationister – altså folk, der tror på guddommelige kræfter.

Det kan nemlig være svært at forstå, hvordan et komplekst organ som øjet kan opstå gennem naturlig selektion - en mekanisme, hvor nogle arter klarer sig bedre end andre.

- Evolutionsforsker Charles Darwin brugte meget tid på at diskutere øjets opbygning, fordi han vidste, det ville være svært for folk at forstå, at det var et organ, som opstod via naturlig selektion, siger Christian Damsgaard og fortsætter:

Men Christian Damsgaard forklarer, at flere modeller har vist, at øjet højst sandsynligt var et meget mindre komplekst organ i starten, og så er der med tiden kommet flere og flere lag på.

- Med tiden har dyrene udviklet noget, der ligner vores linse, som har sat sig oven på nethinden, så de kunne danne et billede.

Men det 429 millioner år gamle øje bekræfter, at vi skal meget langt tilbage i tiden for at finde frem til den udvikling.

Trilobitterne levede i vandet

Ud fra forskernes analyse af trilobittens øje har de fået en idé om, hvordan dyret levede for de mange hundrede millioner år siden.

Blandt andet har de fundet ud af, at dyret sandsynligvis levede i vand og var aktivt om dagen.

- De kan analysere receptor-længden og diameteren og se, at de stemmer overens med nogle dyr, som lever nu. Og det er nogle dyr, som lever i dagslys og er aktive om dagen, siger Christian Damsgaard og fortsætter:

- Så ud fra et fossil kan de få nogle indikationer på, hvilken type dyr det her har været.

Undersøgelsen af øjet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

FacebookTwitter