Krybdyr med boble-hoved holder vejret under vand i 16 minutter

Ved hjælp af en særlig luftboble kan en anole fra Costa Rica holde vejret i lange perioder.

Forskere mener, at anolen har udviklet sin særlige boble for at undgå fjender. (© Lindsey Swierk)

Naturen bliver ved med at imponere med forunderlige væsner.

I Costa Rica lever anolen, Anolis aquaticus, som forskere fra Binghamton University i New York har studeret.

De har filmet anolen og observeret, at den kan holde vejret i cirka 16 minutter ved hjælp af en særlig luftboble, som den har på hovedet.

- Det er et rigtig sjovt og spændende lille studie. Det her er en evne, som er velkendt hos vandlevende insekter og edderkopper. Men det er første gang, tilpasningen beskrives hos hvirveldyr, siger Tobias Wang, der er professor i zoofysiologi på Aarhus Universitet.

- Og det tyder på, at den her anole kan bruge evnen endnu mere effektivt end insekterne, fortsætter han.

Nogle vandlevende insekter ånder ved hjælp af en lille luftboble, der også kaldes for en fysisk gælle. Luftboblen fungerer ikke bare som et ekstra lager af ilt, men kan også hjælpe med at trække ny ilt ud af det omgivende vand, i takt med at ilten i boblen bliver brugt.

På den måde kan insekterne forblive under vandoverfladen i længere tid.

- Det ser ud til, at den her anole bruger samme strategi. Men den kobler det så sammen med, at luften både er i lungerne og i boblen. Filmoptagelserne viser jo tydeligt, at den lille anole flytter luften frem og tilbage mellem lungerne og boblen, siger Tobias Wang.

Kræver mere forskning

Forskerne har offentliggjort deres opdagelse i tidsskriftet Herpetological Review. De har dog ikke nærstuderet anolens teknik.

- De mangler at vise, at anolen rent faktisk overfører ilt fra vandet og ind i boblen. Og det kræver, at man laver målinger af iltniveauer i vandet og i selve i boblen, siger Tobias Wang.

- Det er en kompliceret opgave. Og det kan jo så være næste skridt, at forskerne bag allierer sig med nogen, der kan lave den her type undersøgelser, fortsætter han.

Undgår fjender

Hvorfor anolen har udviklet evnen til at dykke i lang tid under vandet, kan der være flere årsager til.

Ifølge forskerne er det en evne, der redder anolen fra sine fjender.

- At dykke under vandet og blive der i lang tid er en anti-rovdyrsstrategi for den her type dyr. De er ikke specielt hurtige, så det er meget effektivt for dem at gå under vandet, siger Lindsey Swierk, der er forskningsassistent på Binghamton University, i en pressemeddelelse.

Men forskerne mener også, at anolen kan have brug for at være under vand i lang tid for at finde føde i form af insekter, der lever under vandet.

Forskerne bag filmen har nu planer om at følge op på deres opdagelse og gå mere i dybden med anolen fra Costa Rica.