Oldgamle fodspor giver sjældent indblik i neandertalernes hverdag

Nye fund forvirrer dog forskerne, da fodspor fra neandertalere primært tilhører børn.

Neandertalere levede i flokke på 10-30 individer. Men det nye fund indikerer, at der kunne være flere børn i stammerne end hidtil troet. (Foto: NIKOLA SOLIC © Scanpix)

For 80.000 år siden gik en lille gruppe neandertalere rundt på stranden i det område, der i dag er Le Rozel i Frankring.

Det ved vi, fordi forskere har fundet 257 velbevarede fodspor efter dem. Og de fodspor fortæller noget om livet hos den art, der er vores nærmeste slægtning.

- Det giver os et intimt øjebliksbillede, hvor vi kan følge nogle få individers liv et ganske kort øjeblik, siger Jérémy Deveau, som er en af forskere, der har undersøgt fodsporene, til The Guardian.

Også Trine Kellberg Nielsen, som er arkæolog og arbejder på universitetet i Køln og neandertal-museet i Mettmann i Tyskland, er imponeret efter at have læst den videnskabelige artikel om fodsporene.

- Det er en artikel, jeg bed mærke i. Den er ret fantastisk, fordi den giver et øjebliksbillede af en gruppe neandertalere - det er sjældent, siger hun.

En usædvanlig stamme

En ting har især overrasket forskerne. I gruppen på op til 14 mennesker var der kun en eller to voksne. Langt de fleste af individerne var unge teenagere og børn helt ned til to-års alderen.

- De fleste andre beviser på gruppestørrelser har ikke givet indtryk af, at der var så mange børn, siger Trine Kellberg Nielsen.

Tidligere fund viser nemlig, at neandertalerne levede i familie-stammer med 10-30 individer, hvor de fleste var voksne.

- Det kan have været en usædvanlig gruppe. Men der kan også være andre forklaringer: Børnene kan for eksempel have været mere aktive, og derfor efterladt flere fodspor.

Trine Kellberg Nielsen peger også på, at neandertalernes flokke kan have været meget forskellige.

- De levede på et stort område, der strækker sig fra Sibirien til Vesteuropa. Og de eksisterede i mindst 200.000 år. Meget kan have ændret sig over deres historie, siger hun.

En vildt høj neandertaler

Endelig bemærker forskerne, at et af individerne har været usædvanlig høj. Normalt var en voksen neandertaler 150-160 centimeter, men dette individ kan have været hele 175 centimeter høj.

• Neandertal-fodsporene blev faktisk opdaget i 1960'erne af en hobby-arkæolog. Men først i 2012 begyndte udgravningen, fordi man indså, at vind og tidevand kunne skade fodsporene. (Foto: DOMINIQUE CLIQUET © Scanpix)
  • Det kan måske undre, at man kan hive så meget viden ud af fodspor. Men både formen, størrelsen og dybden af fodspor fortæller meget om den, der har sat dem. (Foto: DOMINIQUE CLIQUET © Scanpix)
1 / 2

Fodsporene er fundet sammen med en række andre arkæologiske fund, der indikerer, at gruppen brugte området til at slagte dyr og lave redskaber.

Undersøgelsen er publiceret i det videnskabelige tidsskrift PNAS.