Orme udvikler evne til at gendanne nyt hoved - inklusive hjerne

Flere arter af slimbændler har udviklet evnen til at gendanne et mistet hoved sent i evolutionen, viser undersøgelse.

Forskere har opdaget, at fire arter af ormefamilien slimbændler har udviklet en evne til at regenerere hovedet. (© Terra C. Heibert)

En søstjerne kan gendanne en afskåret arm og et firben kan gro en ny hale.

Dyreriget er fyldt med væsner, der kan gendanne – også kaldet regenerere – mistede kropsdele. Og nogle af dem er bedre til det end andre.

For eksempel kan bestemte arter af ormefamilien - slimbændler - gendanne et helt hoved inklusive hjernen.

Nu viser en undersøgelse fra University of Maryland i USA, at fire arter af slimbændler har udviklet denne evne for nylig – i hvert fald i en evolutionssammenhæng.

En af de fire arter har udviklet evnen for kun 10-15 millioner år siden, mener forskerne. Og det er kort tid, når vi snakker evolution.

Forskere mener, at dyrs evner til at regenerere blev udviklet for mere end 500 millioner år siden. Og mens nogle arter har holdt fast i evnen, har andre mistet den gennem tiden.

Men den teori bliver nu udfordret, skriver forskerne bag undersøgelsen i en pressemeddelelse:

- Det betyder, at når vi sammenligner dyregrupper, så kan vi ikke antage, at ligheder i deres evne til at regenerere afspejler de samme gamle forfædre, siger Alexandra Bely, der er lektor i biologi på University of Maryland.

Anders Lydik Garm, der er lektor og neurobiolog ved Københavns Universitet, finder undersøgelsen interessant:

- Hvis man kan udvikle den her evne fire gange inden for en afgrænset gruppe af dyr, så tyder det på, at det ikke er særlig svært at udvikle den, siger han og fortsætter:

- Men det er nok ikke så overraskende. For evnen til at regenerere handler ofte mere om, hvor simpel en organisme, man er, end det handler om, hvor man er placereret rent evolutionært. Vi ved, at relativt simple dyr som orme er i stand til at regenerere deres centrale nervesystem.

Flere orme kunne ikke regenerere

Forskerne undersøgte 22 arter af slimbændler. De var alle i stand til at regenerere sig selv fra bagenden. Men kun otte af dem var i stand til at regenerere deres hoved og regenerere sig selv fra den bagerste del af kroppen.

- Det er jo super interessant at se, når der er forskelle på nærbeslægtede arter. For hvad er det, der gør, at nogle ikke kan gøre det? Hvad er det for nogle strukturer, som er vanskelige at regenerere?, siger Anders Lydik Garm.

- Og så kan vi jo blive klogere på, hvor avanceret et dyr man kan være og stadigvæk kunne regenerere. Den grænse er meget spændende at arbejde med, fortsætter han.

Det kan dog også have noget med forsøget at gøre, forklarer Anders Lydik Garm:

- Nu kender jeg ikke til forskernes metoder i detaljer. Og det kan jo være fordi, at ormene bare ikke kunne gøre det i netop dette forsøg, siger han.

- Og det er en interessant evne. Vi kan også se på søstjerner, at de faktisk kan regenerere hvad som helst. Men hvad, der gør det, er svært at svare på, fortsætter Anders Lydik Garm.

Undersøgelsen er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Proceedings of the Royal Society B.