Stjerne er på vej ud af Mælkevejen med 6.000.000 kilometer i timen

Møde med enormt sort hul har slynget stjerne på afveje.

Stjernen S5-HVS1 forlader Mælkevejen om cirka 100 millioner år. Her har en kunstner forestillet sig hvordan den ser ud tæt på.

En astronom har spottet en stjerne, som bevæger sig ufatteligt hurtigt gennem Mælkevejen.

Stjernen, der har fået navnet S5-HVS1, bevæger sig 10 gange hurtigere end de fleste andre stjerner i Mælkevejen.

Den befinder sig i stjernebilledet Tranen og er på vej ud af "bunden" af vores galakse med en hastighed på hele 1.700 kilometer i sekundet - seks millioner kilometer i timen.

- Stjernens hastighed er så høj, at den uundgåeligt vil forlade galaksen, for aldrig at vende tilbage, siger Douglas Boubert fra Oxford University i en pressemeddelse.

Forlader galaksen om 100 mio. år

Stjernen passerer forbi Jorden i en afstand på 29.000 lysår. Den forlader Mælkevejen om cirka 100 millioner år - noget der også sætter galaksens tykkelse lidt i perspektiv.

- I astronomiske termer, forlader stjernen vores galakse ret snart og vil sandsynligvis rejse gennem det interstellare tomrum i al evighed, siger professor Gary Da Costa fra Australian National University i en pressemeddelelse.

Stjernens enorme fart og kurs bekræfter en 30 år gammel teori om, at sorte huller kan slynge stjerner på afveje.

Her ses stjernens kurs ud af vores galakse Mælkevejen.

Kommer fra et sort hul

Astronomerne har kunnet følge stjernens vej tilbage til et møde med det gigantiske sorte hul i Mælkevejens centrum, kaldet Saggitarius A*.

Det vejer ligeså meget som fire millioner sole og dets tyngdekraft har altså sendt stjernen på afveje i rekordfart.

- Det her er utroligt spændende, da vi længe har mistænkt, at sorte huller kan udstøde stjerner med meget stor hastighed. Men vi har aldrig tidligere haft en klar sammenhæng mellem sådan en hurtig stjerne og det galaktiske centrum, siger Sergey Koposov, fra Carnegie Mellon University, der opdagede stjernen.

- Vi tror, at det sorte hul har udstødt stjernen med en hastighed på flere tusinde kilometer i sekundet for omkring fem millioner år siden.

30 år gammel teori bekræftet

Teorien om sorte hullers evne til at sende stjerner på afveje blev først fremsat af astronomen Jack Hill for tredive år siden og kaldes Hills-mekanismen.

Nu er teorien så endelig bekræftet.

I dette tilfælde har stjernen S5-HSV1 oprindeligt haft en tvillingestjerne, som den kredsede om i et binært system. Men de to kom altså for tæt på det sorte hul Saggitarius A* og den ene halvdel blev slynget væk med enorm fart - mens den ande halvdel sandsynligvis blev opslugt af det sorte hul.

Stjernens rejse blev observeret via Anglo-Australian Telescope og ESA satellitten Gaia og opdagelsen er publiceret i Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.