Tag dit Tinder-match med i ud i naturen: ’Det er nok det bedste sted overhovedet til en date’

Naturens lyde og farver gør os mere trygge på daten, siger ekspert.

Kroppen belønner dig, når du er i områder, der øger din evne til at overleve, siger ekspert. (Foto: Hannah Reding © Unsplash.com)

Skal du snart på date? Så drop kaffebaren, biografen, kanalrundfarten, eller hvad du nu ellers kan komme på af date-klichéer i byen.

Tag i stedet ud i naturen og kom væk fra trafikstøj og soundbokse.

Sådan lyder anbefalingen fra forsker i naturterapi ved Syddansk Universitet Simon Høegmark.

Og det er ikke fordi, at du i naturen hurtigere kan flygte, hvis daten ikke går som planlagt.

Det handler om, at naturen får dig til at koble af.

- Forskning viser, at du kan få det godt mentalt ude i naturen, og når du får det, har du mere overskud til kærlighed. Det er nok det bedste sted overhovedet at gå på date, siger Simon Høegmark.

Naturens farver gør os trygge

Simon Høegmark har i mere end syv syv år afholdt kommunale kurser i naturen for folk med sygdomme eller som er i livskrise.

- Vi kan se på vores kurser, at folk ofte bliver mere trygge, når de er i naturen. Det betyder, at du ikke har så mange blokeringer, og du kan dermed åbne mere op, siger han.

- Og rigtig mange af deltagerne på nogle af vores kurser bliver faktisk kærester, siger Simon Høegmark.

Han forklarer, at det er tilfredsstillende for mennesker at se på farver og mønstre i naturen. Det kan for eksempel være mønstre i vandets bølger eller lysets stråler igennem bladende i skoven.

- Vi har en masse urinstinkter i vores gener, der gør, at vi godt kan lide naturen. Den grønne farve og den blå farve fra vandet forbinder vi for eksempel med områder, hvor der er mad og drikke, som er vigtigt for at overleve.

Kroppen belønner dig, når du er i områder, der øger din evne til at overleve. Det gør den ved at frigive hormoner, der virker afstressende, og får dig til at slappe mere af på daten, forklarer Simon Høegmark:

- På en restaurant sidder man ofte og kigger på hinanden, og det kan virke lidt intimiderende. Du bliver måske usikker på, om det er mig, der er fokus på. I naturen kan du og din date kigge på træer, planter og andre ting, så du ikke føler, at du selv er i fokus hele tiden.

Det kan være godt at tage daten med ud, hvor der både er vand og skov, siger ekspert. Her ses Store Økssø i Nordjylland. (© dr)

Lyde er beroligende

I modsætning til naturen er byen fyldt med støj.

Støjen kommer blandt andet fra biler, tog, irriterende naboer og restauranter og kan øge risikoen for sygdomme som blandt andet kræft og diabetes.

Lydene i naturen gør det modsatte, forklarer Simon Høegmark.

- Fuglestemmer, susen i trætoppene eller klukkende lyde fra vandløb er noget af det, vi mennesker allerbedst kan lide. Det ligger dybt i os, siger han.

- Derfor vil jeg anbefale, at du tager daten med ud, hvor I kan høre naturen. Det kan for eksempel være ved en tunneldal, hvor der er en klukkende lyd fra åen.

Svært at bevise direkte effekt

Udover at naturen kan få dig til at koble af, er der også forskning, som viser, at ophold i naturen kan styrke immunforsvaret, øge energiniveauet og hjælpe mod stress og sygdomme.

Men selvom forskningen peger i retning af, at naturen har positive effekter på os mennesker, er det dog svært at påvise direkte helbredseffekter.

Det fortalte Lærke Mygind, der er videnskabelig assistent ved Steno Diabetes Copenhagen, tidligere i år til DR Viden.

I en stor undersøgelse fra 2018 har hun, sammen med en række kolleger, samlet den eksisterende forskning om, hvordan friluftsliv kan påvirke vores helbred både fysisk og mentalt, en såkaldt metaundersøgelse.

- Der er meget variation i kvaliteten og resultaterne af undersøgelserne, og antallet af deltagere er ofte begrænsede. Ofte bliver der desuden draget lidt for hastige konklusioner, hvilket skaber indtryk af mere enighed i forskningen, end hvad der egentlig er rimeligt, sagde hun.

Hun understregede, at der stadig er indikationer for, at aktiviteter i naturen kan mindske stress.

Simon Høegmark mener dog ikke, man kan sammenligne friluftsliv og naturterapi.

- Der er rimelig solid evidens for, at naturterapi påvirker vores psykiske og fysiske helbred, siger han.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk