Underlige væsner dukker frem fra dybet under Antarktis' enorme is-hylder

Dyrene blev opdaget 900 meter under isen, hvor vandet er kulsort, og føden er ekstremt sparsom.

Det var under ishylden her, at forskerne fandt de mærkværdige væsner, som viste sig at være svampe-kolonier. (© R. Timmermann / AWI)

Det kom som en overraskelse, da isboret pludselig ramte sten.

Et hold af forskere fra England, Irland, USA, Australien og New Zealand havde rejst over 250 kilometer hen over den såkaldte Filchner-Ronne-ishylde på Antarktis.

Da de borede 900 meter ned i isen, havde de ikke regnet med at finde andet end mudder.

Der er nemlig kulsort, og vandet under isen er -2,2 grader. Desuden ligger området hundredvis af kilometer fra steder, der kan levere næringsstoffer via havstrømmene, som normalt er afgørende for, at der kan findes liv.

Men da forskerne sendte et kamera ned gennem borehullet, kunne de se, at der sad nogle underlige væsner på den sten, de havde ramt.

Stjernen på kortet over Antarktis viser, hvor forskerne borede ned gennem isen og fandt dyrene. Borestedet var cirka 250 kilometer fra deres skib. (© Frontiers in Marine Science)

Svampe vokser i kolonier

Væsnerne viste sig at være en koloni af havsvampe, som er en type dyr, der sidder det samme sted hele livet og lever af at filtrere vand for at få næringsstoffer.

Havsvampe er en mellemting mellem rigtige, flercellede dyr og kolonier af encellede dyr. Svampene har et vidt forgrenet net af gange, hvor vandet strømmer igennem og et hårdt skelet, der holder gangene sammen.

Skelettet vokser fast på den sten, de sidder på.

Professor ved Københavns Universitet Minik Rosing, der forsker i livets oprindelse med særligt fokus på Arktis, synes, at fundet er spændende.

Men han er ikke lige så overrasket som forskerholdet bag opdagelsen.

- Det er ikke chokerende. Det er jo i havet, de har fundet organismerne, og havstrømmene er gode til at fordele goderne. Det ville undre mig mere, hvis der ikke levede noget dernede, siger han.

Hvad lever svampene af?

Om der er tale om en ny art eller allerede kendte havsvampe, ved forskerne ikke endnu.

De ved heller ikke, hvad dyrene lever af.

Dybt under ishylderne er der nemlig intet sollys, så der foregår ingen fotosyntese (planters måde at lave energi ved at omdanne solens energi til sukkerstoffer).

Der findes altså ingen planter eller alger under isen, som svampene kan spise.

Men måske bringer havstrømme næringsstoffer til, fortæller Minik Rosing.

- Måske svampene lever af organismer, der lever af andre former for kemisk energi. I havvandet er der også opløst små mængder af metaller og nitrat og sulfat. Dem er der nogle organismer, der kan bruge til at lave energi og skabe sig en tilværelse af.

Her ses borehullet i isen. Kammeraet er på vej til bunden af isen, hvor dyrene blev fundet. Dyret på billedet her har ikke noget med opdagelsen at gøre. (© Dr Huw Griffiths / British Antarctic Survey)

Ikke de første dyr, der er fundet under isen

Havsvampene er ikke de første dyr, der er blevet fundet under ishylderne.

For syv år siden fandt en anden gruppe forskere et stort krebsdyr og en fiskeart, der levede dernede.

Det var dog tættere på ishyldens kant ved Langhovde Gletsjeren i det østlige Antarktis.

Andre forskere fandt sidste år otte forskellige klasser af dyr, der levede under en ishylde ved Ross-havet.

Det er dog første gang, at der findes liv så langt væk fra isens kant, hvor mørket er totalt, og hvor næringstofferne er sparsomme.

Det er også første gang, man finder liv, som ikke kan flytte sig, hvis føden slipper op.

Det er netop det, der gør opdagelsen af svampene spændende, mener Minik Rosing.

- Det er vildt interessant at finde ud af, hvad livet lever af dernede. Fordi vi har fået billigere teknologi og bedre infrastruktur på Antarktis, bliver der lavet mere og mere forskning dernede, siger han og fortsætter:

- I fremtiden opdager vi sikkert mange flere dyr under isen, vi ikke kendte til, siger han.

FacebookTwitter