Amerikansk trio får Nobelpris for kortlægning af biologisk ur

Opdagelserne forklarer, hvordan mennesker, dyr og planter tilpasser sig døgnets forskellige faser.

Prisvinderne er fra venstre mod højre Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash og Michael W. Young, som her ses på storskærmen, da nobelkomitéen afslørede vinderen. (Foto: Jonathan Nackstrand © Scanpix)

Årets Nobelpris i medicin eller fysiologi går til amerikanerne Jeffrey Hall, Michael Rosbash og Michael Young.

Det oplyser Karolinska Institutets nobelkomité.

Prisen får de for opdagelser inden for "molekylære mekanismer, der kontrollerer den cirkadiske rytme".

Det er lykkedes den amerikanske trio at vise, hvordan cellers indre ur fungerer.

Opdagelserne er med til at forklare, hvordan mennesker, dyr og planter tilpasser sig døgnets forskellige faser. De 9 millioner svenske kroner uddeles, ifølge komitéen, fordi forskerne "har været i stand til at kigge ind i vores biologiske ur og kaste lys på dets indre mekanismer".

Genforskeren Michael Rosbash er ifølge det svenske nyhedsbureau TT chokeret over, at prisen går til ham og to amerikanske kolleger.

- Jeg er stolt og overvældet, men mangler ord, siger han.

Ifølge SVT har hele 362 personer været nomineret til årets Nobelpris i medicin, hvilket er usædvanligt mange.

Dagens offentliggørelse markerer indledningen på en uge, hvor også Nobelpriserne i fysik, litteratur og kemi samt fredsprisen offentliggøres.

/ritzau/