Andreas Mogensen kommer tættere på USA’s nye rumeventyr

Danmarks astronaut håber at blive tilknyttet NASA’s projekt om selv igen at stå med ansvaret for at sende folk ud i rummet.

Skærmprint fra ESA's video Futura mission: Launch preparation 3, hvor Andreas Mogensen står foran en raket i den russiske opsendelsesbase Bajkonur-kosmodromen i Kasakhstan den 21. november 2014. Se videoen nede i teksten. (Foto: ESA fra skærmprint af video © ESA fra skærmprint af video)

Da rumfærgen Atlantis den 21. juli 2011 landede sikkert på Kennedy Space Center i Florida, sluttede 30 års genanvendeligt rumeventyr med fem rumfærger og to fatale ulykker for USA.

Siden Atlantis gik på pension, har USA’s rumadministration NASA sendt astronauter til og fra Den Internationale Rumstation ISS i russiske Sojuz-fartøjer.

Men en ny rumæra nærmer sig sin begyndelse for NASA, der vil genindtage sin plads i bemandet rumfart gennem projektet ’Commercial Crew Programme’, hvor de private firmaer Boeing og SpaceX skal udvikle hvert deres bud på et rumfartøj der kan medbringe astronauter. Og dét projekt er Danmarks astronaut, Andreas Mogensen, meget interesseret i.

- Det bliver rigtig spændende, for NASA er stadig den største og vigtigste aktør, når det kommer til bemandet rumfart. De bruger cirka 20 gange så mange penge om året på det som vi gør i Europa. Forhåbentligt kommer jeg til at være en del af commerciel crew, siger Andreas Mogensen til DR Viden.

200 ansatte er i fuld gang

Andreas Mogensen bliver fra september udstationeret i 2-3 år som astronautrepræsentant af sin arbejdsgiver, den europæiske rumorganisation ESA, for blandt andet at tage sig af alt omkring koordinering af de europæiske astronauters uddannelse og missioner.

Cirka halvdelen af tiden kommer han til at arbejde på lige fod med NASA’s amerikanske astronauter og kan deltage i deres træning.

I øjeblikket arbejder 200 mand på NASA's Commercial Crew Programme. De fleste af dem på Kennedy Space Center i Florida, hvorfra opsendelserne skal finde sted. Men en del folk sidder også i NASA’s enorme astronaut- og rumfartscenter Johnson Space Center i Houston i Texas, hvor Andreas Mogensen skal arbejde.

Astronauten har ud over uddannelsen som astronaut og pilot også en ph.d. i rumfart fra University of Texas at trække på i forhold til kompetencer.

Private testflyvninger i 2017 og 2018

Ifølge planen skal NASA fra slutningen af 2017 og begyndelsen af 2018 bruge de private firmaer SpaceX og Boeing til bemandet rumfart.

Der er udvalgt fire NASA-astronauter til projektet, og i første omgang bliver der tale om testflyvninger i kredsløb om Jorden, mens man senere vil flyve til og fra rumstationen.

På den måde vil USA inden for et års tid forsøge at gøre sig uafhængig af russernes Sojuz-fartøjer. Og ESA-astronauter kommer sandsynligvis også til at flyve med de nye fartøjer.

- Så forhåbentligt kommer jeg til at være involveret i det. I øjeblikket er det stadig lidt hemmeligt, fordi det er private virksomheders udviklingsarbejde. Men hvis vi som europæiske astronauter skal flyve med dem, er det også vigtigt, at vi har indsigt i deres raketter, kapsler, systemer osv., siger Andreas Mogensen.

I videoen herunder kan du se Andreas Mogensen foran en raket i den russiske opsendelsesbase Bajkonur-kosmodromen i Kasakhstan i november 2014, et par dage før ESA-astronauten Samantha Cristoforetti skulle sendes op til ISS. - Artiklen fortsætter efter videoen!

Kigger mod fjernere mål for rumfart

I øjeblikket løber den internationale aftale om rumstationen frem til 2024, men landene bag – det vil sige Rusland, USA, Canada, Japan samt de europæiske lande repræsenteret gennem ESA, er begyndt at kigge mod andre fjernere mål.

Russerne og ESA taler om, at mennesket skal genindtage Månen 370.000 km borte, mens NASA kigger mod Mars - med en middelafstand på 225 millioner km fra Jorden.

Der har også været nævnt muligheden for at sætte en ny rumstation i kredsløb længere ude i rummet mellem Jorden og Månen, end de bare 400 km, hvor ISS svæver omkring.

SpaceX kan ændre alt med testflyvning til Mars

Det private firma SpaceX - grundlagt af idémanden Elon Musk der også står i spidsen for elbilen Tesla – offentliggjorde for et par uger siden, at firmaet sideløbende med projektet med bemandet rumfart arbejder på at lande en ubemandet udgave af Dragon-rumskibet på Mars allerede om to år.

- Så det bliver spændende at se, hvordan den fremtidige udvikling kommer til at ske. Det handler ikke bare om rumstationens fremtid, og dét der kommer efter den, men også om at udvikle de systemer, som skal tage os længere ud i rummet og helt til Mars, siger Andreas Mogensen.

- Det kan være, at det alt sammen ændrer sig pludseligt, hvis SpaceX’s raketter og anden teknologi gør det muligt at sende mennesker direkte til Mars, siger Andreas Mogensen.

Herunder kan du se en helt ny video fra et andet private raketselskab, Blue Origin, stiftet af Amazon-grundlæggeren Jeff Bezos. Det er lykkedes i denne uge for Blue Origins New Shepard-raket at lande for tredje gang i træk. NASA har også støttet det firma med udviklingspenge, selv om det er SpaceX og Boeing, der i første omgang skal sikre, at bemandet rumfart kommer på amerikanske hænder igen.

Facebook
Twitter