Danske forskere afgør strid om 9000 år gammel amerikaner

Længe ventet DNA-analyse, bringer afgørende nyt om omstridt amerikansk gravfund.

Kennewick Man, som han blev portrætteret af det amerikanske nationalmuseum Smithsonian, ud fra morfologiske undersøgelser. Nu viser et ny dansk-ledet DNA-studie, at han genetisk har mest tilfælles med den oprindelige amerikanske befolkning. (Foto: Brittney Tatchell © Smithsonian Institution)

Siden to gymnasieelever i 1996 fandt skelettet af den cirka 9000 år gamle Kennewick Man i floden Colombia River i den amerikanske stat Washington, har det været genstand for juridiske og videnskabelige slagsmål. Knoglebunken er nogenlunde lige så kendt i den amerikanske offentlighed, som Egtvedpigen og Tollundmanden er her til lands. Dels på grund af sin bemærkelsesværdige alder, men i endnu højere grad på grund af stridighedernes karakter.

Stor uenighed om Kennewick Mandens ophav

Den videnskabelige strid har først og fremmest handlet om hvor i verden manden kom fra. Nogle forskere har peget på, at han havde japanske træk, mens andre har foreslået polynesiske. Den oprindelige amerikanske befolkning har derimod hævdet at Kennewick Manden var en tidlig forfader til de nordamerikanske indianersamfund. Juridisk betragtes alle fund fra før europæernes ankomst til Amerika, som tilhørende indianerne, der med loven i hånden, har krævet skelettet genbegravet. Nu peger et længe ventet dansk og netop offentliggjort DNA-studie af Kennewick Mandens ophav på, at indianerne har fat i den lange ende. Det fortæller studiets hovedforfatter Post Doc. Morten Rasmussen fra Center for Geogenetik på Københavns Universitet til DR Viden.

I tættest relation med Native Americans

- Vores konklusion er at Kennewick Man er tættest relateret med Native Americans, i modsætning til andre studier, der er baseret på kranie-morfologiske studier (studier af kraniets form, red.), fortæller han i en mail fra Seattle, hvor han torsdag sammen med den danske DNA-forsker Eske Willerslev og den amerikanske antropolog David Meltzer fremlægger resultaterne. Resultater der netop er offentliggjorte i det videnskabelige tidsskrift Nature. Mens det videnskabeligt er alt for usikkert, at udlede videnskabelige konklusioner om en hel population, ud fra dimensionerne på et enkelt skelet, er genetiske data derimod et langt bedre værktøj at fastslå slægtskaber med, forklarer han. - Genetiske data er noget nær perfekte til at besvare spørgsmålet med, forklarer Morten Rasmussen. For at kunne sammenligne Kennewick mandens DNA med de nulevende oprindelige amerikanske befolkninger, lod et af indianersamfundene sig DNA-teste til studiet.

Mere konsensus om Kennewick Mandens tilhørsforhold

Studiet har været ventet længe og imens har såvel videnskabsmiljøet, som den oprindelige amerikanske befolkning, diskuteret den 9000 år gamle mands ophav meget flittigt. At Kennewick Manden genetisk har de fleste ligheder med andre oprindelige amerikanske folk, er uden tvivl, forklarer Morten Rasmussen, der dog ikke med undersøgelsen kan afgøre hvilke bestemte stammer, han har været forfader til. - Vi kan nok aldrig med statistisk sikkerhed sige, hvilken eksakt population, der er tættest, og der vil med stor sandsynlighed også være flere befolkninger, der er lige tæt på Kennewick Man, siger han.

Forskerne bag den længe ventede undersøgelse, håber nu at kunne lægge diskussionerne om det omstridte gravfund bag sig. - Vores studie kan forhåbentligt være med til at skabe lidt konsensus om Kennewick Man’s tilhørsforhold, slutter Morten Rasmussen.