En planet-fødsel er observeret for første gang

En stjerne 450 lysår væk venter sig. En gassky omkring stjernen er i fuld gang med at føde planeter.

Planeterne bliver dannet af en enorm støv- og gassky, der kredser om den unge stjerne. Her har en kunstner forestillet sig hvordan det kan se ud. (Foto: DR Viden/Screengrab © Andrew Shuta/Laird Close/NASA/JPL-Caltech/Andrea Isella)

Et forskerhold fra Australien og USA har for første gang taget billeder af en planet, der er ved at blive skabt.

Deres resultater er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.

- Det her er første gang, at vi har taget billeder af en planet, der helt sikkert stadig er ved at blive dannet, siger professor Peter Tuthill fra University of Sydney i en pressemeddelelse.

Faktisk er flere planeter ved at blive dannet rundt om stjernen LkCa 15, der ligger omkring 450 lysår fra Jorden.

Planeterne dannes i en skive af støv og gas, der omkredser den yngre stjerne.

Ud af 1900 planeter, som er registreret udenfor vores solsystem, er dette det her første gang, at de observeres mens de dannes.

Ny teknologi gør opdagelsen mulig

Støv- og gasskiven omkring stjernen udviser alle tegn på, at de unge planeter er i fuld gang med at spise sig ind på den.

Forskerne har observeret planetdannelsen, ved at måle på en speciel bølgelængde af lys fra stjernen og planeterne, som de udsender mens de vokser.

Det er aldrig blevet observeret direkte før.

- Tidligere har vi altid kun haft indirekte data, og så er der altid andre forklaringer der passer, siger professor Peter Tuthill.

De har blandt andet brugt meget avancerede instrumenter på teleskoperne Large Binocular Telescope i Arizona og Magellan i Chile, til at undersøge stjernen med.

Ifølge forskerne er resultatet kun muligt, på grund af store fremskridt indenfor teleskop-teknologi.