Faste: Modedille eller springbræt til et sundere liv?

I et forsøg på endnu en gang at smide "vinter-depoterne" tester vi konceptet intermitterende faste. Ikke nogen dårlig idé, ifølge overlæge.

Du kan måske genkende følgende scenarie: Sommeren nærmer sig. Du vil gerne tabe dig lidt, så sommertøjet kan sidde ekstra godt. Det største problem er motivationen – hvor skal du starte? Du har prøvet mange forskellige kure og måske endda løbet lidt ekstra i løbet af foråret, men det har bare ikke haft nogen virkning…

Story of my life

Jeg ved ikke med dig – men det er egentlig lidt "story of my life". Hver gang sommeren nærmer sig med hastige skridt, ender jeg samme sted. Jeg er ikke overvægtig, men et par kilo kan aldrig skade.

Én ting har - og vil altid være - helt sikker: Jeg kan og vil ikke styres af en kaloriemåler for hvert måltid, jeg indtager. Det er ikke en strategi, der fungerer for mig. Jeg har derfor søgt nye veje.

Hvad er intermitterende faste?

For nylig blev jeg introduceret til intermitterende faste (Intermittent Fasting – “ifaste” eller “IF”), hvor du veksler mellem at faste på bestemte tidspunkter og spise på bestemte tidspunkter. Intermitterende faste handler ikke om hvad du spiser, men hvornår du spiser.

Der findes mange metoder for IF, så det handler om at finde den metode, der passer bedst til dig og dine behov.

Jeg har valgt at faste hver anden dag i 24 timer - dvs. hver mandag, onsdag og fredag kl. 20, må jeg indtage mit første måltid. Min faste starter op igen søndag aften kl. 20. Under fasten må man godt drikke vand, kaffe og te uden sukker.

Forskning viser vægttab

I 2014 viste en undersøgelse fra Institut for Medicin på University of Illinois i Chicago, at intermitterende faste reducerede 3-8 % af forsøgspersoners kropsvægt over en periode på 3-24 uger.

Forsøgspersonerne mistede også 4-7 % af taljens omkreds, hvilket tyder på, at de tabte mavefedt. Det er selvfølgelig med det forbehold, at man ikke kompenserer ved at indtage betydeligt flere kalorier end normalt i løbet af spiseperioderne.

Lev bedre, lev længere

En anden undersøgelse udarbejdet af forskere fra Institut for Biologisk Naturvidenskab på University of Southern California i Los Angeles viser, at intermitterende faste også har mange sundhedsfordele.

I undersøgelsen fulgte forskere 10 overvægtige personer på en intermitterende kost over seks måneder, hvor de skulle faste to gange ugentlig ved kun at indtage 500-600 kalorier på fastedagene. Eksperimentet resulterede i, at de tabte en markant mængde mavefedt, udviste en forbedret insulinfølsomhed og fik nedsat deres blodtryk.

På tre uger skulle også normalvægtige mænd og kvinder faste hver anden dag i 24 timer (den samme slags faste som jeg kører nu). Også dette resulterede i reduktion af kropsfedt og forbedret insulinfølsomhed.

Forskningen viste ydermere, at fastende har mindre risiko for kroniske sygdomme – især for dem, der er overvægtige.

Under min research talte jeg med overlæge og professor i eksperimentel medicinsk forskning ved Aarhus Universitet, Niels Møller, der kan se store fordele ved at faste.

- Alle undersøgelser på mennesker og dyr tyder på, at det er sundt. Færre kalorier er bedre for kroppen, det er ikke nogen overraskelse. Der er intet til hinder for ikke at faste. Man lever endda længere af det, og faktisk er mennesket skabt til det. Jeg vil mene, at det er en skrøne, at vi ikke kan undvære vores morgenmad.

Intermitterende faste er ikke for alle

Ovenstående forskning påpeger også, at eksperimenterne ikke blev udøvet på børn, ældre eller undervægtige mennesker. Derfor er det muligt, at intermitterende faste kan være skadeligt for de pågældende målgrupper.

Det argument er Niles Møller helt enig i. Han anbefaler heller ikke, at mennesker med diabetes faster, da de skal have insulin.

Virker kun som livsstilssændring

En anden ting, der er vigtig at påpege, er, at det er med faste som med alle andre slankekure: Det fungerer kun, hvis der er tale om en livsstilsændring.

- Hvis du faster i 2-3 uger og derefter stopper med kuren for at fortsætte som før - ja, så tager du det hele på igen, siger Niels Møller.

Hvis du derimod gør det til en livsstil at spise mindre nogle dage eller faste helt, holder det ifølge overlægen kroppen i balance, og den vænner sig til det.

Min foreløbige oplevelse

Jeg har overlevet de første to uger med intermitterende faste. Jeg vil ikke lyve - det er hårdt i starten. Men man kan sagtens fungere optimalt, gå på arbejde og være social med familie og venner. I bund og grund er det en vanesag, og kroppen skal også have lov til at tilpasse sig den store forandring.

Min krop føles mere sund, og jeg har indtil videre tabt mig 2,5 kilo. Selvom jeg ikke spiser hver anden dag, har det ikke givet mig nogle gener. Jeg kan godt blive sulten, men kroppen overvinder sulten hver gang. Jeg træner på mine ikke-faste dage, hvilket giver mig en god balance. Mange træner dog også på sine fastedage - der skal man blot afgøre, hvad der fungerer bedst for én selv.

Kunne du tænkte dig at prøve det? Så er der en guideher, som kan sparke din proces i gang.

Facebook
Twitter