Fem ting du bør vide om H.C. Ørsted

Den danske fysiker blev verdensberømt pga. elektromagnetismen, men kunne også noget med ord.

I serien Store Danske Videnskabsfolk spilles H.C. Ørsted af skuespilleren Martin Greis. (Foto: DR Videnskab © DR videnskab)

Sommerfugl, faldskærm, massefylde.

Tre ord, der finder vej til det danske sprog i 1800-tallet. Det er fysikeren H.C. Ørsted, der har fundet på ordene. Faktisk finder han på mere end 2000 danske ord, fordi han gerne vil have det danske sprog mere ind på universitet og ind i naturvidenskaben.

Men hvis du har hørt om H.C. Ørsted, skyldes det nok nærmere hans opdagelse af elektromagnetismen.

Forskningen tog fart

Da han fandt ud af, at der var en sammenhæng mellem elektrisk strøm og magnetisme, gik der en prås op for forskere verden over.

Det var H.C. Ørsteds opdagelse, der for alvor satte fart i forskningen, og dermed er den baggrunden for, at vi i dag lever i et elektrificeret samfund.

Fem ting du skal huske H.C. Ørsted for

I programserien Store Danske Videnskabsfolk kommer vi i 3. afsnit tæt på Hans Christian Ørsted.

DR Viden har bedt tilrettelæggeren på programmet, Henrik Prætorius, nævne fem ting, vi bør vide om H.C. Ørsted.

1. 1

Hans Christian Ørsted bliver kendt som Danmarks store fysiker, men han er uddannet farmaceut og tager en doktorgrad i filosofi inden. Faktisk ønskede han som ung at studere kemi, men dette fag fandtes ikke på den tid i Danmark. Farmaci var så det fag, der kom nærmest kemi.

2. 2

H.C. Ørsted samarbejder hele livet tæt med sin storebror, Anders Sandøe Ørsted, som i 1842 bliver udnævnt af Kongen til Danmarks statsminister. Hans Christian og Anders Sandøe støtter hinanden, og brødrene får markant indflydelse på den danske guldalder. H.C. Ørsted får især påvirket dansk videnskab, kunst og kultur.

3. 3

H.C. Ørsted bliver internationalt berømt, da han påviser, at en magnetisk nål fra et kompas bliver påvirket af en ledning med elektrisk strøm. Opdagelsen dømmer nogle af tidens forestillinger om magnetisme og elektricitet ude, og nyheden skaber forbløffelse i datidens internationale videnskabelige samfund.

4. 4

H.C. Ørsted er hele sit liv i opposition til den internationalt anerkendte fysik og kemi. Han forfølger sine egne ideer baseret på filosofiske tanker, og han leder efter en ånd i natur og kunst. Ørsted forestiller sig, der må være en sammenhæng mellem alle naturvidenskabelige fænomener som for eksempel lys, elektricitet, magnetisme og varme.I datiden bliver Ørsteds ideer betragtet som spekulative af mange videnskabsfolk. Men på mange måder har han siden vist sig at have haft ret, selv om Ørsteds store og originale ide om en ånd i naturen ikke er rigtig.

5. 5

H.C. Ørsted bliver en vigtig politisk drivkraft i indførelsen af et naturvidenskabeligt fakultet ved Københavns Universitet. Han har også en meget stor del af æren for, at Polyteknisk Læreanstalt, som vi i dag kender som Danmarks Tekniske Universitet, DTU, bliver oprettet.

Se mere i Store Danske Videnskabsfolk på DR K onsdag aften klokken 21:30.