Forhistorisk supersalamander dukket op af Portugals undergrund

Et salamander-lignende rovdyr fra for 220 millioner år siden, er dukket op i en udgravning nær Algarve.

VIDENSKABSBILLEDET Illustrationen herover er et bud på hvordan super-salamanderen Metoposaurus algarvensis kunne have taget sig ud, da den lå i Portugals vandkant for 220-230 millioner år siden - i den sene Trias-tid. Den krokodillelignende padde levede side om side med nogle af de første dinosaurer og som navnet indikerer, tilhørte den artsgruppen af metoposaurerer - padder med svage lemmer der uddøde med afslutningen af Trias-tiden for 200 millioner år siden. Det er forskere fra University of Edinburg i Skotland, der har beskrevet de fossile fund i det videnskabelige tidsskrift Journal of Vertebrate Paleontology.

Hoved med form som et toiletsæde

I forbindelse med offentliggørelsen af artiklen, beskriver hovedforfatter Steve Brusatte sit fund i meget malende vendinger: - Denne nye padde ligner noget fra en dårlig monsterfilm. Dens længde svarer til en lille bil og havde hundredevis af skarpe tænder i sit store flade hoved, der nærmest ligner et toiletsæde, når kæberne var smækket sammen, siger han malerisk og fortsætter: - Den var et voldsomt rovdyr, som de første dinosaurer skulle finde sig i, hvis de kom for tæt på vandet, langt tid før de storslåede dage med T-Rex og Brachiosaurus.

Fundet er gjort i en nyåbnet udgravning nær Algarve, der fortsat rummer enorme mængder af uudforskede fossiler. Et område der højst sandsynligvis har været en stor sø med en livlig biodiversitet.