Forskere teleporterer informationer 100 kilometer væk

Nye detektorer baseret på superledere har gjort det muligt at sende kvanteinformationer over lange afstande. Det kan have stor betydning for fremtidige kvantecomputere.

Kvanteteleportation kan have stor betydning for fremtidens kvantecomputere, der blandt andet kan give os udbrydelig kryptering af data. (Foto: Anterovium © ColourBox)

Rekorden for hvor langt man kan teleportere kvanteinformation via optiske kabler, er blevet slået gevaldigt af forskere fra National Institute of Standards and Technology (NIST) i USA.

Folkene ved NIST har tilsyneladende transmitteret kvanteinformationerne i lyspartikler over en afstand på mere end 100 kilometer - fire gange længere end hidtil muligt.

Metoden gør det muligt at sende informationer, som er gemt i lys, over lange afstande. Det har et stort potentiale indenfor kvantekommunikation og i kvantecomputere, og kan kan gøre både ubrydelig kryptering og avanceret kodebrydning mulig.

Ikke teleportering i den forstand

Kvanteteleportering har altså ikke noget med den type teleporter at gøre, som man kender fra Star Trek.

Den nye rekord, som er beskrevet i tidsskriftet Optica, involverer overførslen af kvanteinformationer i en enkelt foton, en lyspartikel.

Informationen som var indkodet i fotonen, er dens præcise tidskode i en sekvens. Den information overførte fotonen, via et lyslederkabel til en anden foton, 102 kilometer væk.

Ved at overføre en helt række fotoner med bestemte tidskoder, er det muligt at overføre information kun ved hjælp af lys.

Superledere giver super-detektorer

Det hele er blevet muligt på grund af helt nye og meget avancerede sensorer, der kan opfatte en enkelt foton.

- Kun omkring én procent af fotonerne når hele vejen igennem 100 km fiberkabel. Vi kunne aldrig have udført det her eksperiment uden de nye detektorer, siger Hiroki Takesue, en japansk gæsteforsker, som ledede eksperimentet.

De nye detektorer fungerer ved hjælp af superledende nanotråde, som opdager over 80 procent af fotoner, og afslører om de er i den samme tidslomme eller ej - med kun et nanosekund imellem.

På grund af de meget effektive detektorer, kunne forskerne teleportere den ønskede kvantetilstand i gennemsnitligt 83 procent af tilfældene.

Sådan teleporterer forskerne kvanteinformation via lyspartikler.